Universiteit Leiden

nl en

Pascal Haazebroek genomineerd voor e-Learningprijs 2013

De Leidse psycholoog Pascal Haazebroek staat op de short list voor de landelijke e-Learningprijs 2013. Hij laat studenten online elkaars filmpjes beoordelen met reviews, sterren en likes. 'Sociale media maken massaal onderwijs weer sociaal.'

Idee pitchen

Van je nadeel je voordeel maken. Die kunst verstaat cognitief psycholoog Haazebroek. Hij geeft werkcollege aan honderd studenten. Maar hoe krijg je die allemaal inderdaad aan het werk? Haazebroek: ‘Honderd klassikale presentaties werken natuurlijk niet, dat ontdek je snel genoeg. Wat wel werkt is om al die studenten online iets van zichzelf te laten zien aan hun medestudenten.' Hun opdracht is om met hun theoretische kennis van het college ‘Psychologie & Nieuwe Media’ een campagne te bedenken voor een bedrijf, organisatie of goed doel. Iedere student krijgt 90 seconden om het idee te vertellen voor een filmcamera. Haazebroek lacht: ‘Het lijkt op zo’n tv-programma waarin ondernemers voor een panel hun idee pitchen om geld los te krijgen.’

In één opname

Strak in het pak ontvangt Haazebroek samen met zijn internetondernemende broer de studenten die in één opname hun pitch voor de camera doen. Haazebroek heeft een zogenaamde ‘Gallery’ ontworpen voor zijn studenten die toegang biedt tot alle filmpjes. Hij licht toe: ‘De filmpjes worden geüpload naar deze beschermde omgeving met de afspraak dat niemand iets op het internet verspreidt. Want je moet studenten een veilige leeromgeving bieden.’ Elke student krijgt vijf filmpjes van willekeurige medestudenten toebedeeld voor een geschreven beoordeling én een waardering in sterren. Iedereen mag bovendien 10 likes aan 10 medestudenten geven. Haazebroek: 'Dit sluit aan bij wat studenten gewend zijn van sociale media.’ In de Gallery is het daarnaast mogelijk om de topscorers te sorteren op sterren of likes. De studenten met de beste beoordeling blijken ook de meeste likes te krijgen. Studenten leren zo niet alleen van feedback op hun eigen filmpje, maar ook van de beste oplossingen voor hetzelfde probleem.

Pitch to peer

Haazebroek stelt: 'Sociale media interacties maken massaal onderwijs weer sociaal, en studenten worden op deze manier ook buiten de colleges bij de stof betrokken. Studenten die goed presteren krijgen openlijk complimenten en zo leren studenten slimmer van elkaar. Ook dat draagt bij aan studierendement.' Daarom besloot Haazebroek mee te dingen naar de e-Learningprijs met het animatiefimpje ‘Pitch to peer’. Inmiddels zit hij bij de vier genomineerden, waarvan de winnaar bekend wordt gemaakt tijdens het e-Learningcongres op dinsdag 16 april. Hij weet zich omringd door concurrenten met professionele budgetten. 'Maar dat is alleen maar eervol', vindt hij. In dit studiejaar werkt Haazebroek alweer aan extra mogelijkheden in de Gallery, zoals gouden, zilveren en bronzen medailles voor honoursstudenten. ‘De kunst is honoursstudenten te prikkelen om genoeg tijd te besteden aan onderwijs dat bovenop hun gewone studie komt.’

(9 april 2013/ MvG)
 
Laatst Gewijzigd: 10-04-2013

Studenten over 'Pitch to peer'


'Het thuis, online, op je gemak kunnen bekijken van de video's helpt om zo betere feedback te kunnen geven (en ontvangen). Omdat je de filmpjes terug kan bekijken kun je betere feedback geven dan wanneer je slechts 1 keer een presentatie ziet in een klas.'

'Feedback geven en krijgen is zeker handig. Vooral omdat je feedback moest geven op een paar specifieke punten. De feedback was veel concreter en daardoor behulpzamer.'


'Het na kunnen kijken van je presentatie is erg makkelijk. Zo zie je zelf ook waar je aan kunt werken.'

'Ik vind het erg nuttig dat je tien keer meer leert door de feedback die je krijgt; en er tegelijkertijd veel minder tijd aan kwijt bent.'

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.