Borstbeeld van veelzijdige Indiër Tagore onthuld

Sinds maandag 9 mei is de binnentuin van het Johan Huizingagebouw aan de Doelensteeg een bronzen borstbeeld rijker. Het gaat om een beeld van Gurudev Rabindranath Tagore (1861-1941), Bengaals schrijver, dichter, schilder, filosoof en componist, en Nobelprijswinnaar voor de Literatuur.

Ambassadeur en burgemeester

Het borstbeeld van Gurudev Rabindranath Tagore (1861-1941).

In aanwezigheid van ruim honderd aanwezigen, waaronder Bhaswati Mukherjee, de ambassadeur van India, en Henri Lenferink, de burgemeester van Leiden, opende de voorzitter van het College van Bestuur, Paul van der Heijden, een feestelijke bijeenkomst ter gelegenheid van de onthulling. Tagore was de eerste Aziaat die - voor zijn boek Gitanjali - de Nobelprijs voor de Literatuur kreeg.

Muziekfragmenten

In mei 2011 wordt herdacht dat Tagore 150 jaar geleden werd geboren. In Den Haag, Leiden en Amsterdam worden deze maand diverse activiteiten georganiseerd. Het feestelijke programma in Leiden voorzag op 9 mei in een lezing van prof.dr. Rokus de Groot, musicoloog en componist, Universiteit van Amsterdam, die verschillende wetenschappelijke artikelen over Tagore en zijn werk op zijn naam heeft staan. Tijdens zijn lezing ‘Tagore in the Netherlands: Fascination of Poets and Composers by a Poet-King’ liet hij tevens drie verrassende muziekfragmenten horen.

Lange relatie Leiden-India

Bhaswati Mukherjee, ambassadeur van India, en Henri Lenferink, burgemeester van Leiden, onthulden samen het borstbeeld.

Dat de Indiaase ambassade de Universiteit Leiden heeft gekozen voor de schenking van dit beeld is niet zo gek. Er bestaat immers al een lange relatie tussen India en de Indiaase cultuur en de Universiteit Leiden. De studie van Indiaase taal en cultuur aan de Leidse universiteit bestaat al sinds 1865. In dit jaar werd Hendrik Kern de eerste Nederlandse hoogleraar Sanskrit.

Instituuut Kern

In 1925, richtte professor Jean Philippe Vogel het Instituut Kern en maakte dit een internationaal centrum voor studie van Indiaase kunst en archeologie. Onlangs werd een leerstoel voor de studie van het hedendaagse India ingesteld. De aanwezigheid van Tagore in de binnentuin van het gebouw waar sinds 2010 het Leiden Institute for Area Studies is gehuisvest, symboliseert de lange relatie tussen Leiden en India.

Van de bijeenkomst in Leiden zijn door de Organisatie Hindoe Media opnamen gemaakt, die op zaterdag 21 mei, op Nederland 2 worden uitgezonden in deel 2 van de documentaire ‘Rabindranath Tagore: his boundless influence in our modern world’. Deel 1 van deze documentaire is uitgezonden op 7 mei 2011.