Burundese minister van Buitenlandse Zaken op bezoek bij Afrika-Studiecentrum

Donderdag 4 februari brachten Augustin Nsanze, minister van Buitenlandse Zaken van Burundi, en ambassadeur Laurent Kavakure een bezoek aan het Afrika-Studiecentrum.

3D-beleid

Minister Augustin Nsanze en Jos Damen in de bibliotheek van het  Afrika-Studiecentrum (ASC); foto: Gitty Petit

Minister Nsanze was samen met twee Burundese collega-ministers in Nederland voor een onderhoud met de ministers Verhagen, Koenders en Van Middelkoop. Het gesprek ging over de samenwerking tussen Nederland en Burundi op het gebied van veiligheid en over de mensenrechtensituatie in het Afrikaanse land. De samenwerking vindt plaats in het kader van het Nederlandse 3D-beleid, de combinatie van ‘diplomacy, defense en development’ dat voor landen als Afghanistan en Burundi ontwikkeld wordt.

Hutu’s en Tutsi’s

Tussen 1993 en 1999 heeft het etnische geweld tussen de Hutu- en Tutsi-stammen tot honderdduizenden doden en vluchtelingen geleid. De Nederlandse ministers hadden waardering voor de resultaten die er de afgelopen jaren in het Burundi van na de burgeroorlog geboekt zijn. Er komen binnenkort verkiezingen, de doodstraf wordt afgeschaft en veel vluchtelingen keren terug. Kritiek hadden de ministers op de intimidatie van activisten en het strafbaar stellen van homoseksualiteit.

Gespreksonderwerken
In 1999-2000 was Nsanze visiting research fellow bij het ASC. Hij schreef enkele boeken over de geschiedenis van Burundi, en over de actuele situatie in het land. Ook deed hij historisch onderzoek in Frankrijk en Canada.
Tijdens het bezoek aan het Afrika-Studiecentrum (ASC) sprak Nsanze met directeur Leo de Haan en de onderzoekers Jan Abbink en Margot Leegwater. Het gesprek ging over de stand van zaken aan de Burundese universiteiten en de belangrijkste onderwerpen van wetenschappelijk onderzoek daar. Ook kwam de politieke situatie in Burundi ter sprake, evenals de rondzwervende rebellengroeperingen en de economische toestand van het land.

Online wetenschappelijke literatuur

Het bezoek werd besloten met een bezoek aan de bibliotheek van het Afrika-Studiecentrum. Minister Nsanze bekeek de aanwezige literatuur over Burundi, waaronder boeken uit de periode rond de periode dat Burundi onafhankelijk werd (1962).
De minister trof daarbij ook enkele studies van eigen hand in de bibliotheek aan. De meeste belangstelling toonde hij voor de online toegankelijkheid van wetenschappelijke literatuur, die voor ontwikkelingslanden zonder uitgebreide bibliotheken toch toegang tot de wetenschap mogelijk maakt.

9 februari 2010 (DH, met dank aan Jos Damen, ASC)