Duale promovenda Marieke Kroneman wint Haagse homo-emancipatieprijs

Het peer-to-peer project voor het bespreekbaar maken van homoseksualiteit op het VMBO, onderdeel van het promotieonderzoek van Marieke Kroneman heeft de John Blankensteinprijs 2014 gewonnen. De prijs benadrukt de emancipatie en participatie van lesbische, homo, bi en transgender (lhbt) personen in Den Haag. Dit jaar staat het belang van veiligheid en voorlichting op school centraal. Op 12 december heeft Marieke deze prijs gekregen uit handen van wethouder Baldewsingh.

Wethouder Baldewsingh overhandigde de John Blankensteinprijs aan Marieke Kroneman

Marieke Kroneman onderzoekt hoe een lessenserie over lhbt-leefstijlen de sociale acceptatie van homoseksualiteit kan vergroten onder leerlingen van het VMBO. Voorjaar 2014 voerde zij een pilot uit op het Mariscollege Houtrust en op de time-out voorziening Het Knooppunt. Voorjaar 2015 start haar onderzoek naar de effectiviteit van de interventie op nog eens zes scholen voor VMBO in Den Haag en omgeving. Voor meer informatie: www.respect4love.nl. Het draakvlak voor haar onderzoek groeit bij deze complexe doelgroep.

Marieke Kroneman werkt als docent Pedagogiek en Onderzoek bij de Haagse Hogeschool. Daarnaast werkt zij als duaal promovenda bij het Centrum Regionale Kennisontwikkeling van de Faculteit Campus Den Haag van Universiteit Leiden aan haar proefschrift met werktitel: 'Humanisering van homoseksuelen: de effecten van een participatieve interventie in een pedagogische context'. Professor Wilfried Admiraal, hoogleraar Onderwijskunde bij het ICLON van Universiteit Leiden is haar promotor.

De prijs is in 2009 in het leven geroepen door de Gemeente Den Haag en COC Haaglanden en wordt jaarlijks uitgereikt. De prijs is een instrument waarmee Den Haag aan een organisatie, persoon of groep van personen zijn waardering toont voor hun bijdrage aan de homo-emancipatie in Den Haag. De prijs is vernoemd naar John Blankenstein, een van de eerste openlijk homoseksuele voetbalscheidsrechters, die actief was op het gebied van de emancipatie van homoseksuelen.
De uitreiking van de prijs vond plaats op Paarse vrijdag: 12 december 2014. Op Paarse vrijdag kun je o.a. solidariteit met homo's en lesbiennes tonen door een paarskleurig kledingstuk of accessoire te dragen.

Directeur Interfacultary Dual PhD Centre dr. Adriaan in 't Groen en Marieke Kroneman

Voor haar onderzoek is Marieke nog op zoek naar jongeren (studenten) die op twee scholen les willen geven om zo homo- en biseksualiteit bespreekbaar te maken. Mocht je geinteresseerd zijn om als peer to peer voorlichter een bijdrage te leveren aan haar onderzoek, klik hier voor de flyer.