Jenseits der Utopie; Ostprofessoren der Humboldt-Universität und der Prozess der deutschen Einigung

Op 4 februari 2014 werd het nieuwe boek van Adriaan in ’t Groen in Berlijn gepresenteerd.

Jenseits der Utopie

Ostprofessoren der Humboldt-Universität und der Prozess der deutschen Einigung

De basis voor het boek is het proefschrift van In 't Groen. Met aanvullend onderzoek is het nieuwe boek gericht op de Duitse actoren van de hereniging van Duitsland.

Ter gelegenheid van de presentatie op 4 februari in de Senatssaal bij de Humboldt-Universität zu Berlin werd om 15:00 uur een seminar georganiseerd dat werd geopend door de Präsident van deze universiteit, Prof. Dr. Jan-Hendrik Olberz. Daarna volgden diverse sprekers.

In de ochtend van 4 februari had Adriaan in 't Groen een studiogesprek met Frank Schmid van de Rundfunk Berlin-Brandenburg (rbb) kulturradio. U kunt het interview hier beluisteren.

Op 6 februari verscheen naar aanleiding van het symposium een artikel in De Tagesspiegel getiteld: Geschah den Ostprofessoren Unrecht? U kunt het artikel hier bekijken.

Het boek wordt uitgegeven door Metropol Verlag Berlin, ISBN 978-3-86331-160-5 en is o.a. verkrijgbaar via bol.com en Amazon.de. Zie voor een overzicht van alle publicaties van dr. Adriaan in 't Groen deze pagina.

Omslagtekst van Prof. Dr. Dr. h.c. Heinz-Elmar Tenorth, hoogleraar Humboldt-Universität:

„Es bestätigt alte Erfahrungen, dass uns blinde Stellen
der Selbstbeobachtung von außen gezeigt werden.
Jetzt geschieht das für die Ostprofessoren, die mit der
deutschen Einigung gezwungen wurden, ihr wissenschaft-
liches Leben neu zu ordnen, und deren Schicksal wir
einfach ignoriert haben. Wir sollten diese Biografien endlich
zur Kenntnis nehmen und ihre Besonderheit würdigen.
Dr. Adriaan in ’t Groen (Universität Leiden, Niederlande)
gibt uns dazu die Chance. Die Ergebnisse seiner Studien
sind überraschend.“