Universiteit Leiden

nl en

Van onderzoek naar klaslokaal: Anouk Pappot over haar keuze voor de lerarenopleiding biologie

Na haar master ‘Infection & Immunity’ twijfelde Anouk Pappot over haar toekomst als onderzoeker. Ze ontdekte dat ze het delen van kennis minstens zo leuk vond als het opdoen ervan. Dat inzicht bracht haar bij de master Leraar VHO Biologie aan het ICLON, de lerarenopleiding van de Universiteit Leiden. Inmiddels staat ze met veel plezier voor de klas!

Anouk Pappot, docent en oud-deelnemer van de master Leraar VHO Biologie

Van laboratorium naar klaslokaal

‘Tijdens mijn master vond ik het onderzoek interessant, maar ik miste het contact met mensen,’ vertelt Anouk. ‘Ik gaf al jaren zwemtraining en bijles, en merkte hoe leuk ik het vond om anderen iets te leren. Toen ik een dag meedraaide op een middelbare school, wist ik zeker dat ik docent biologie wilde worden.’ 

De overstap bleek precies wat ze zocht. ‘Het geeft me veel voldoening om leerlingen te helpen. Als je ziet dat het kwartje valt, gaan ze helemaal stralen. Dat zijn de mooiste momenten. Ook vind ik het leuk om mijn kennis te delen en anderen enthousiast te maken over de complexiteit van het menselijk lichaam.’ 

Leren door te doen

De master Leraar VHO Biologie combineert theorie met veel praktijkervaring. ‘Je leert in korte tijd de basis van het lesgeven,’ zegt Anouk. ‘Omdat je het schoolvak al goed beheerst, ligt de nadruk op didactiek en pedagogiek: hoe breng je kennis over en hoe ga je om met leerlingen? Lesgeven leer je uiteindelijk vooral door het te doen.’ 

Een belangrijk onderdeel van de opleiding is de stage. ‘Dankzij de begeleiding vanuit het ICLON en de stageschool leer je stap voor stap hoe je een klas goed kunt draaien. Dat vond ik ontzettend waardevol.’ 

'Je leert in korte tijd de basis van het lesgeven

Groeien als docent én als persoon

Naast vakdidactiek draait de opleiding ook om persoonlijke ontwikkeling. ‘Voor de klas kan je jezelf moeilijk anders voordoen, de leerlingen prikken daar zo doorheen. Tijdens de opleiding reflecteer je vaak op je lessen, waardoor je jezelf beter leert kennen. Dat helpt niet alleen in het onderwijs, maar ook daarbuiten.’ 

Anouk kijkt met plezier terug op haar studietijd bij het ICLON. ‘Het leuke is dat je samen leert met mensen met heel verschillende achtergronden: sommigen net afgestudeerd, anderen die zich later hebben omgeschoold. Je leert veel van elkaar.’ 

Nieuwe stappen

Inmiddels werkt Anouk als docent biologie aan een middelbare school in Leiden, waar ze lesgeeft aan verschillende niveaus en inmiddels ook mentor is van een brugklas. ‘Tijdens de opleiding kwam ik erachter dat ik ook mijn bevoegdheid voor scheikunde kan halen. Daar ga ik mee aan de slag. Zo blijf ik mezelf ontwikkelen, als docent ben je eigenlijk nooit uitgeleerd.’ 

ICLON

Het ICLON is het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsonderzoek en Nascholing van de Universiteit Leiden. Het ICLON verzorgt universitaire opleidingen om leraar te worden in het voortgezet onderwijs en biedt nascholing voor docenten op middelbare scholen. Daarnaast laat het ICLON ook leerlingen op basisscholen en middelbare scholen kennismaken met wetenschap en doet het ICLON zelf ook wetenschappelijk onderzoek op het gebied van voortgezet en hoger onderwijs.

Klik hier voor meer informatie over het ICLON
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.