Universiteit Leiden

nl en

Van verbondenheid tot financieel welzijn: KCPEG helpt professionals complexe gedragsvraagstukken aan te pakken

Het Kenniscentrum Psychologie en Economisch Gedrag (KCPEG) zet een nieuwe stap. Met een aangescherpte missie, een doorontwikkelde leergang én actueel onderzoek is het Kenniscentrum klaar professionals nog beter ondersteunen bij complexe gedragsvraagstukken.

Hannah de Boer, onderzoeker en projectleider bij het KCPEG

Vernieuwde missie: financieel welzijn en maatschappelijke verbondenheid

Het KCPEG heeft recent haar missie vernieuwd en richt zich voortaan op twee maatschappelijke pijlers: financieel welzijn en maatschappelijke verbondenheid. Deze thema’s zijn actueler dan ooit, zo vertelt Hannah de Boer, onderzoeker en projectleider bij het KCPEG. Hoe help je mensen financieel gezond te blijven? En hoe bouw je aan vertrouwen tussen burger en overheid? 'Zeker in het licht van affaires als de toeslagenaffaire is het belangrijk om te begrijpen hoe vertrouwen en interactie vorm krijgen', aldus Hannah. Door gedragsinzichten te koppelen aan beleid en praktijk draagt het KCPEG bij aan oplossingen die écht werken. 

Gedragsinzichten voor Publieke professionals: perspectieven in balans

Deze nieuwe koers vertaalt KCPEG concreet in de vernieuwde leergang Publieke Professionals. 'Wat de training bijzonder maakt, is dat deze het psychologische perspectief - hoe mensen denken, handelen en omgaan met weerstand – combineert met het bestuurskundige perspectief - hoe ambtenaren keuzes maken, afwegingen treffen en maatwerk leveren.’ Naast dat deelnemers uiteenlopende casuïstiek en dilemma's bespreken, leren ze zowel vanuit de burger als de ambtenaar te kijken. Hannah legt uit: 'De training laat zowel het perspectief van de burger als dat van de ambtenaar zien. Dat maakt het heel waardevol, omdat je leert begrijpen hoe beide kanten werken.'  

"Wat de training bijzonder maakt, is dat deze het psychologische perspectief combineert met het bestuurskundige perspectief"

Deelnemers komen uit uiteenlopende organisaties: gemeenten, ministeries, de Belastingdienst, vrijwilligersorganisaties. 'De kracht zit in de mix van perspectieven én in onze docenten, die zelf uit de praktijk komen. De training is dus niet alleen theoretisch, maar ook direct toepasbaar', aldus Hannah.  

Incompany: maatwerk in gedrag

Steeds meer organisaties weten het KCPEG te vinden voor incompany-trajecten, waarin thema’s als weerstand, gedragsverandering en financieel welzijn centraal staan. 'We hebben zoveel kennis over gedrag – van conflicthantering tot emoties. We zouden die kennis heel graag meer inzetten voor de behoeftes binnen organisaties,' vertelt Hannah. 

De voorbeelden van incompany trajecten lopen uiteen: van een bouwbedrijf dat te maken kreeg met weerstand van bewoners rond verduurzaming tot schuldhulpmaatjes die hun hulpverlening willen verbeteren. 

Met dit maatwerk sluit het Kenniscentrum naadloos aan bij de vernieuwde missie. Door gedragsinzichten te verbinden met concrete vraagstukken uit de organisatie, helpt het KCPEG professionals om financieel welzijn en maatschappelijke verbondenheid in de praktijk te versterken. Zo brengt het Kenniscentrum haar missie steeds dichter bij de werkelijkheid. 

Ontdek de mogelijkheden

Wilt u zich verder verdiepen in gedragsinzichten? Bent u benieuwd naar het trainingsaanbod van het KCPEG? Of wilt u weten wat het Kenniscentrum voor u of uw organisatie kan betekenen?

Lees hier verder
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.