Universiteit Leiden

nl en

Studenten antropologie winnen Speckmann prijs voor LGBTQ+ community care onderzoek

Tweedejaarsstudenten Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie Sonja Weckroth, Leonardo Costa en Ilse Zwart hebben de prestigieuze Speckmann prijs gewonnen voor hun innovatieve Fieldwork NL project dat zorgverlening binnen LGBTQ+ gemeenschappen in Nederland onderzoekt.

Onderzoek naar zorg in queer gemeenschappen

Het winnende onderzoeksteam onderzocht hoe zorg wordt geboden en ervaren binnen gelokaliseerde LGBTQ+ gemeenschappen in heel Nederland. De studenten verkenden verschillende queer organisaties en groepen waar zij evenementen bijwoonden variërend van supportgroepen tot feestjes en diners. 'In het begin van ons onderzoek hadden we nog een vrij onduidelijk begrip van de vormen van zorg die binnen deze gemeenschappen konden plaatsvinden, en door ons onderzoek ontdekten we meerdere spanningen in de zorgverleningstactieken. Deze bevindingen leidden ertoe dat gingen onderzoeken hoe ‘veilige ruimtes’ worden gecreërd en onderhouden, waarbij de diversiteit binnen de gemeenschap het complex maakte om te bepalen hoe een 'veilige ruimte' gedefinieerd en beheerd zou moeten worden.'

drie studenten zittend aan een tafel in een café en kijken alledrie in de camera
Leonardo Costa, Ilse Zwart en Sonja Weckroth

Uitdagen van aannames over gemeenschapseenheid

De studenten kozen dit onderwerp omdat zij zich bewust waren van de voortdurend ontwikkelende aard van de term 'LGBTQ+', die mensen met zeer verschillende identiteiten en ervaringen omvat. Het team wilde leren hoe deze verschillende mensen - die allemaal verbonden zijn door gedeelde ervaringen rond gender en seksualiteit - denken over zorg en gemeenschap. In plaats van de LGBTQ+ gemeenschap als homogeen te veronderstellen, waren zij vooral geïnteresseerd in de dynamieken die voortkwamen uit de diversiteit binnen de gemeenschap.

Onderzoeksuitdagingen en het verkrijgen van vertrouwen

Veldwerk doen kan in het begin behoorlijk eng en buiten je comfortzone zijn. De groep erkent dat het ongemakkelijk voelde om gesprekken te initiëren voor hun onderzoeksdoeleinden, terwijl mensen daar waren om die evenementen voor de lol bij te wonen - en niet om onderzoeksdeelnemer te zijn. Aanvankelijk gericht op observatie, bouwde het team geleidelijk vertrouwen en zelfvertrouwen op, waarbij zij uiteindelijk actieve deelnemers werden in plaats van passieve toeschouwers bleven.

''Er is veel voor nodig om met vertrouwen naar mensen toe te gaan, een gesprek te beginnen en gaande te houden, en dingen te vragen die je van hen wilt, wanneer je deze mensen nog nooit eerder hebt ontmoet.''

Zelfvertrouwen is de belangrijkste vaardigheid die ze tijdens hun veldwerkonderzoek hebben geleerd. 'Er is veel voor nodig om met vertrouwen naar mensen toe te gaan, een gesprek te beginnen en gaande te houden, en dingen te vragen die je van hen wilt, wanneer je deze mensen nog nooit eerder hebt ontmoet. Veldwerk dwingt je om deze dingen te doen, omdat je anders nergens komt met het onderzoek.'

Plezier in veldwerk

De studenten herinneren zich de meer informele momenten en interacties met deelnemers als het leukst. Een van deze casual gesprekken leidde zelfs tot een spontane trip naar een spelletjeshal en samen pizza eten. 'We vonden het ook leuk om te helpen met vrijwilligerswerk. We hielpen met het uitdelen van eten en het serveren van drankjes. Het was fijn om de organisaties op deze manier te kunnen helpen en ons daardoor onderdeel van hen te voelen.'

Belang van LGBTQ+ veilige ruimtes in een uitdagend politiek klimaat

Het onderzoek benadrukt het vitale belang van veilige ruimtes waar LGBTQ+ individuen zichzelf authentiek kunnen uiten, zich gehoord kunnen voelen en steun kunnen vinden. De studenten benadrukken dat de uitdaging blijft om als lokale gemeenschap te voorzien in de behoeften van alle leden, waarbij diversiteit kan leiden tot tegenstrijdige vormen van zorg. Ondanks deze uitdagingen zoeken de gemeenschappen die in dit Fieldwork NL project werden onderzocht voortdurend naar verbetering, en zien hun toegenomen belang in het huidige uitdagende politieke klimaat.

Jaarlijks kent het Instituut voor Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie de Speckmann prijs uit voor het beste Fieldwork NL rapport van bachelorstudenten, evenals de meest voortreffelijke masterthesis. Deze traditie begon in 1993 en is vernoemd naar Professor dr. J.D. Speckmann (1928-1997), die empirische sociologie doceerde met een speciale focus op veldonderzoek.

Dit jaar heeft Elleke Scheur de prijs gewonnen voor beste masterthesis, getiteld 'Gendered Experiences and Homelessness Trajectories: An Anthropological Fieldwork Study in The Hague, The Netherlands'.

Voor meer informatie over de Speckmann prijzen, zie Prof.dr.J.D. Speckmann prijs.

 

Fieldwork NL

In de tweedejaarscursus Fieldwork NL hebben studenten de gelegenheid om zelf een volwaardig antropologisch onderzoeksproject te ontwerpen en uit te voeren. Zij kiezen hun eigen onderwerp en onderzoekslocatie in Nederland, passend bij een overkoepelend thema.
Onder begeleiding van een docent doorlopen zij het hele onderzoeksproces: van het schrijven van een onderzoeksvoorstel tot drie weken veldwerk, gevolgd door data-analyse en een onderzoeksrapport. Aan het eind presenteren zij hun bevindingen tijdens de Fieldwork NL conferentie.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.