Universiteit Leiden

nl en

Student Stan ontwikkelt cybersecurity-spel: 'Word bewust van online gevaren'

Studeren en ondernemen tegelijkertijd? Stan (21), masterstudent Crisis and Security Management, doet het. Met de opgedane kennis van zijn master heeft hij een spel ontwikkeld over cybersecurity: HackX. Door middel van HackX wil hij anderen bewust maken van gevaren online.

Hoe ben je op het idee gekomen om een spel te gaan ontwikkelen?

Stan: 'Sinds mijn 17e ben ik al bezig met ondernemen in consumentengoederen. Nu wilde ik mij graag focussen op ondernemen in de sector van cybersecurity, vanwege mijn studie.  

Het idee van een spel zag ik bij een natuurkundestudent. Zij had een spel ontwikkeld om natuurkunde toegankelijker te maken voor een breder publiek. Toen dacht ik, dit moet ook voor cybersecurity.' 

Het spel

Hoe heb je het spel ontwikkeld?

'Allereest de idee├źn op papier geschreven en vervolgens heeft mijn designer team het verder uitgewerkt. Uiteindelijk heb ik de game heel vaak gespeeld om erachter te komen wat wel en niet werkte en dat aangepast. Dit proces heb ik een paar keer gedaan, totdat het spel goed was.' 

Wat vind je het interessantst aan de cybersecuritysector?

'Het interessantst vind ik het veilig houden van mensen en daarbij niet het technische stuk van cybersecurity, zoals manipulatietechnieken. Ik heb een hekel aan onrecht. Wanneer eerlijke mensen geld kwijtraken door een crimineel, vind ik dat erg om te zien. Je kan mensen hier beter tegen beschermen.' 

Je hebt hulp gekregen van hoogleraar Bibi van den Berg, wat is haar rol geweest?

'De eerste versie van het spel heb ik opgestuurd naar Bibi. Ze was meteen enthousiast en we zijn daarna een keer koffie gaan drinken. Ze heeft tips gegeven over hoe het spel beter kon en inhoudelijk meegedacht. Nu helpt ze ook bij de promotie van de game, ze neemt het namelijk mee naar bedrijven.' 

Wat heeft je positief verrast bij het maken van de game?

'Dat het zo positief ontvangen wordt door mensen. Ik ben opportunistisch ingesteld en dacht: ik ga dit maken. Het is altijd afwachten of het aanslaat bij mensen. Mensen zijn enthousiast over het spel omdat het op een laagdrempelige manier over cybersecurity gaat en je ervan leert.' 

Wat hoop je dat mensen meenemen uit het spel?

'Ik hoop dat mensen zich bewuster worden van hoe je jezelf online moet beschermen en wat er kan gebeuren als je je online begeeft. Het gaat erom dat je bezig bent met het onderwerp en je bewust wordt van de gevaren.' 

Heb je tips voor studenten die ook willen ondernemen?

'Gewoon doen. Niet kletsen en gewoon proberen, daar leer je van. Het gaat toch nooit zoals je vooraf bedacht hebt.' 

Tekst: Annemieke van Es 

Spel winnen?

Wil je als student alles leren over de gevaren online en hou je van spelletjes? Win dan het spel HackX. Stuur een korte motivatie naar communicatie@fgga.leidenuniv.nl en vermeld je naam en opleiding.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.