Waarom moet je stemmen voor de komende Europese Verkiezingen? Studenten van de LLM Europees Recht leggen het uit.

Van 6 tot 9 juni kun je stemmen voor de Europese verkiezingen. Maar wat kun je van deze verkiezingen verwachten? Wat zijn de belangrijkste thema's? En waarom zou je überhaupt stemmen? Studenten van de LLM Europees Recht leggen het uit.

Robert Leahy

Waarom zijn deze verkiezingen belangrijk?

‘Elke verkiezing is belangrijk, maar deze verkiezingen zijn misschien wel extra belangrijk. We staan op een keerpunt in de Europese geschiedenis. Deze verkiezingen zullen bepalen welke kant het op gaat: een Europa dat de rechtsstaat en democratische vrijheid blijft respecteren, met het vermogen om op het wereldtoneel weerstand te bieden tegen degenen die deze waarden ter discussie stellen, of een Europa dat dat niet doet.’

Wat verwacht jij van deze Europese verkiezingen?

‘Ik verwacht dat de polarisatie in de politiek op EU-niveau groter zal zijn dan voorheen. Gezien de toenemende aantrekkingskracht van het populisme verwacht ik dat nationalistische, Eurosceptische partijen uit de lidstaten ook zetels zullen bemachtigen in het Europees Parlement. Misschien wel meer dan ooit. Ik denk echter ook dat veel pro-integratiepartijen meer stemmen zullen krijgen van mensen die het niet eens zijn met de richting van de nationale politiek in hun eigen lidstaat.’ .

Waarom is het belangrijk dat studenten gaan stemmen?

‘Wij zijn degenen die het langst zullen moeten leven met de gevolgen van deze verkiezingen. De stem van jongeren wordt onvoldoende vertegenwoordigd bij verkiezingen door de lagere opkomst in deze bevolkingsgroep. Als we niet stemmen, kunnen we ook niet klagen dat er niet naar ons wordt geluisterd. Als je iets wilt veranderen, moet je bij de stembus beginnen.’

François Bernard

Waarom zijn deze verkiezingen belangrijk?

‘Naar mijn mening zijn de komende Europese verkiezingen erg belangrijk omdat we in ingewikkelde tijden leven, die gekenmerkt worden door grote crises waarbij effectief management essentieel is. Wij, als Europese burgers, hebben de plicht om deel te nemen aan dit proces om ervoor te zorgen dat er goed beheer komt. Voor jongeren is het extra belangrijk om politiek actief te worden, want verkiezingen bepalen de wereld waarin we zullen leven.’

Wat verwacht je van de komende Europese verkiezingen?

Ik verwacht dat de komende Europese verkiezingen zullen leiden tot een sterkere houding van de EU ten opzichte van mensenrechtenschendingen over de hele wereld. Van de oorlog in Oekraïne tot de situatie in Palestina en de benarde situatie van de Oeigoeren, de Europese Unie mag haar ogen niet sluiten en moet in plaats daarvan haar positie als sterke internationale speler gebruiken om een krachtiger standpunt in te nemen over deze kwesties. Ook is de  klimaatsituatie slechter dan ooit, en ik verwacht meer ambitieuze acties van een supranationale organisatie als de Europese Unie om ervoor te zorgen dat de lidstaten hun negatieve impact op de planeet actief verminderen.

Simon Kieftenburg

Wat zijn de belangrijkste onderwerpen deze Europese verkiezingen?

De belangrijkste onderwerpen zijn landbouw, milieu, migratie, hoe we een belangrijke speler kunnen blijven in de internationale handel en gewapende conflicten.

Waarom is het belangrijk dat mensen stemmen?

De Europese Unie heeft een grotere invloed op ons dagelijks leven dan de meeste mensen denken. Als je geeft om je manier van leven, is het essentieel dat je stemt. Het is ook belangrijk om te beseffen dat als je niet stemt, dit alleen in het voordeel werkt van de partijen die de meeste stemmen krijgen. Als mensen alleen gaan stemmen als ze ongelukkig of gefrustreerd zijn met de huidige politiek, zullen de extremen de meeste stemmen krijgen. Daarom moet je ook stemmen als je niet bijzonder (on)tevreden bent. Tot slot is het ook een moment waarvan we moeten genieten: het stemrecht geeft ons de kans om deel te nemen aan de politiek van een belangrijke speler in de wereld.

Praat mee met 'EU Talks?!'

Robert, Simon en François zijn allemaal lid van 'EU Talks?!', een organisatie geleid door studenten voor studenten. Het doel is om met experts te praten over onderwerpen die belangrijk zijn binnen de Europese Unie. Het komende evenement gaat over de noodzaak van milieuambitie en sociale overwegingen.