Speciale uitzending - Van kluis naar kussen: Restauraties

Loszittende boekblokken, open ruggen, vlekken door waterschade en oude vraatsporen van insecten: de medewerkers van het restauratieatelier weten er wel raad mee. Het restauratieatelier zorgt er voor dat de vaak eeuwenoude stukken in goede conditie zijn. Zo blijven de stukken beschikbaar voor onderzoekers, onderwijs aan studenten en voor tentoonstellingen over de hele wereld.

In de serie tafelgesprekken ‘Van kluis naar kussen’ krijgt de kijker een blik achter de schermen van de Bijzondere Collecties. In deze speciale uitzending staat het boeiende, maar vaak onzichtbare werk  van de restaurator centraal. Aan de hand van diverse stukken gaat presentator Garrelt Verhoeven in gesprek met Karin Scheper, restaurator van Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL). Daarnaast nemen ze je mee naar het heiligen der heiligen: het restauratieatelier in de UB.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Restauratie

De Bijzondere Collecties van de UBL bestaan uit allerlei materialen die vaak oud, kwetsbaar, of lichtgevoelig zijn. Ze zijn soms in het verleden in slechte omstandigheden bewaard of juist door veelvuldig gebruik gehavend. Andere objecten zijn ondanks hun ouderdom nog bijna puntgaaf. De UBL streeft er naar dat al deze collecties toegankelijk zijn voor gebruik, terwijl ze ook worden bewaard voor toekomstige generaties. Het restauratie-atelier heeft een spilfunctie bij de conservering van de collecties. De werkzaamheden variëren van het optimaliseren van bewaaromstandigheden en verzorgen van beschermende verpakking, tot het stabiliseren van fragiele objecten en het uitvoeren van meer ingrijpende conserveringsbehandelingen.