Podcast: een kennismaking met het Perzische boek der koningen

Hoe leefden de mythische koningen uit het oude Perzië? In deze podcast duiken we in de Shahnameh, oftewel het boek der koningen.

Een wonderlijk epos met talloze spin-offs. Dat is in een notendop de Shahnameh, het Perzische boek der koningen. En een aantal van die historische boeken ligt in de bijzondere collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden.

In deze aflevering van de UBLpodcast bekijken we enkele van die boeken. We worden bijgepraat door Gabrielle van den Berg, die als Leids hoogleraar culturele geschiedenis van Iran en Centraal-Azië veel verstand heeft van dit deel van de geschiedenis.

Middle Eastern Library

De Universiteit Leiden werkt momenteel aan een nieuwe Middle Eastern Library. In deze en volgende afleveringen van de UBLpodcast belichten we enkele bijzondere documenten uit het Midden-Oosten.

Afbeelding uit het Boek der Koningen of de Shahnameh [Or. 494]