Pieter Boddaert over de opleiding tot leraar in het voortgezet onderwijs

Nadat hij de opleiding tot leraar in het voortgezet onderwijs heeft afgerond, werkt Pieter Boddaert momenteel als docent Maatschappijleer en Nederlands op een middelbare school in Wassenaar. Hij blikt terug op de opleiding en vertelt over zijn ervaringen.

Op zoek naar een actief beroep: het leraarschap

‘Na zo’n 25 jaar werken wilde ik mij graag omscholen naar een beroep waarbij ik minder vanachter een computer werk en meer met mensen om kan gaan. Ik was toe aan een meer actief beroep. Ik had al enige ervaring als docent Grafisch Ontwerpen aan de Koninklijke Academie in Den Haag. Toen ik rond mijn 50e terugkeek op mijn werkende leven besefte ik dat ik het lesgeven het leukste werk had gevonden. Daarom heb ik afgelopen jaar de voltijd master tot docent Maatschappijleer in het voortgezet onderwijs gedaan.’

Een onmisbare opleiding

‘Ik vond de opleiding, in combinatie met de stage bijzonder leerzaam én heel pittig. Het was een full-time bezigheid waarbij het niet altijd makkelijk was om in één week te wisselen van het zijn van student op de universiteit en docent op de stageschool.

Het leren van het vak van docent was een proces waarbij ik veel over mijzelf heb geleerd. Zo werd ik tijdens de opleiding regelmatig met mijn eigen beperkingen en gebrek aan ervaring en routine geconfronteerd. Dankzij goede feedback van de docenten en stagebegeleider heb ik een grote ontwikkeling doorgemaakt. Het was onmogelijk geweest om mijn vak als docent uit te voeren zonder deze opleiding. Niet vanwege het verplichte papiertje aan het eind, maar omdat ik echt enorm veel geleerd heb over dit mooie maar soms best moeilijke vak.’

'Zonder deze opleiding had ik mijn vak als docent niet kunnen uitvoeren. Niet vanwege het papiertje, maar omdat ik echt enorm veel geleerd heb.'

Ruimte voor eigen inbreng

‘De voltijd opleiding duurt één jaar. Halverwege mijn stage bij 4 vwo klassen merkte ik dat ik zekerder voor de klas stond en minder houvast nodig had, waardoor ik eigen opdrachten ben gaan verzinnen, in plaats van strikt het lesboek te volgen. Toen ik mijn eerste zelfbedachte opdracht gaf, merkte ik dat ik daardoor eigenlijk nog beter in staat was mijn les te geven, omdat ik nu beter voor ogen had wat ik met de opdracht wilde bereiken. En ik ontdekte het creatieve aspect van het lesgeven.

Na een jaar de full time opleiding gevolg te hebben had ik echt de behoefte om het lesgeven zelfstandig op te gaan pakken - en weer een salaris te verdienen. Nu werk ik vier dagen in de week als docent op een school in Wassenaar en dat blijft dat voorlopig zo.’

Het ICLON

Het ICLON is het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsonderzoek en Nascholing van de Universiteit Leiden. Het ICLON verzorgt universitaire opleidingen om leraar te worden in het voortgezet onderwijs en biedt nascholing voor docenten op middelbare scholen. Daarnaast laat het ICLON ook leerlingen op basisscholen en middelbare scholen kennismaken met wetenschap en doet het ICLON zelf ook wetenschappelijk onderzoek op het gebied van voortgezet en hoger onderwijs.

Klik hier voor meer informatie over het ICLON