'Een international classroom betekent openstaan voor verschillende meningen'

Er is veel discussie over internationale studenten en Nederlandse universiteiten. De opleiding Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie is een internationale bacheloropleiding. Veertig procent van onze studenten komt van buiten Nederland. We vroegen vijf studenten hoe zij het vinden om in een internationale klas te studeren.

Nicolás Moreno-Gutiérrez

"In een internationale klas is het belangrijk om open te staan voor verschillende meningen, verhalen en perspectieven die de diverse ervaringen van mensen vertegenwoordigen. Het is mijn overtuiging dat in zo'n omgeving iedereen wordt aangemoedigd om voortdurend te groeien door naar anderen te luisteren en van hen te leren, terwijl ze ook hun eigen standpunten waarderen. Op deze manier bouwen we samen aan iets dat groter is dan onszelf, waarbij we allemaal betrokken zijn."

Kenza el-Mansouri

"Voor mij is de International Classroom een essentieel aspect van mijn studie antropologie. Maar dit geldt niet alleen voor antropologie; ik geloof dat het waardevol zou zijn in elke discipline. Internationale diversiteit is net zo belangrijk als interdisciplinariteit. Alleen door naar kwesties in onze samenleving te kijken vanuit verschillende perspectieven kunnen we een zinvolle discussie voeren en kritisch naar onszelf kijken. Ik heb enorm veel geleerd door samen te studeren met internationale studenten, en ik ben dankbaar dat ik binnen mijn studie de kans heb gekregen om deze ervaring op te doen."

Linde Schouffoer

"In mijn eerste jaar vond ik het een grote aanpassing om plotseling alle lessen in het Engels te hebben. Daarom koos ik ervoor om mijn werkgroepen in het Nederlands te doen, maar hierdoor miste ik soms de perspectieven van mensen uit andere landen. Vooral bij een opleiding zoals antropologie is het waardevol om vakken te volgen met studenten van verschillende nationaliteiten. Verschillende landen hebben verschillende kwesties en er zijn ook verschillende manieren om naar bepaalde problemen te kijken. Daarom denk ik dat de internationale klas zeker een meerwaarde heeft voor onze opleiding."

Feiyang Li

"Ik vind het waardevol om in een internationale klas te zitten, omdat het me de kans biedt om meer over de wereld en mezelf te leren. Het heeft me ook op een andere manier laten nadenken over diversiteit. Ik heb meer geleerd over verschillende culturen en heb kunnen communiceren met mensen uit diverse achtergronden. Het deelnemen aan een internationale klas heeft me ook belangrijke vaardigheden bijgebracht, zoals samenwerken, actief luisteren en meer openstaan voor verschillende perspectieven op de wereld."

Ongeacht hoe ruimdenkend of tolerant we denken te zijn, is het onvermijdelijk dat we bepaalde vooroordelen hebben die gevormd zijn door onze opvoeding.

Megan Rodrigues

"Hoe open-minded of tolerant we ook denken te zijn, het is onvermijdelijk dat onze opvoeding ons bepaalde vooroordelen bijbrengt. Het is een hele uitdaging om een internationale student te zijn, eerlijk gezegd. Maar het is ook ontzettend waardevol om mensen te ontmoeten uit plekken waar je normaal gesproken niet zou komen. Hoewel we misschien van verschillende continenten komen, hebben we vaak meer gemeen dan we denken. Het is daarom cruciaal dat de klasruimte deze diversiteit weerspiegelt en aanmoedigt, zodat we kunnen leren hoe we in dergelijke situaties in de echte wereld kunnen navigeren."