Winnaar Africa Thesis Award 2023: Rachel Dubale

De winnaar van de Africa Thesis Award 2023 is Rachel Dubale (Research Master African Studies, Universiteit Leiden) voor haar scriptie “They think we can eat the condominium”. Chronicles of Economic, Social and Political Practices in Addis Ababa’s Condominiums.

Gedwongen verhuizing van sloppenwijkbewoners in Addis Abeba naar nieuwbouwflats

Rachel onderzocht de impact die de gedwongen verhuizing van sloppenwijkbewoners in de binnenstad van Addis Abeba, Ethiopië, naar nieuwbouwappartementencomplexen aan de rand van de stad heeft gehad op de inwoners. Haar onderzoek richtte zich vooral op de strategieën van de bewoners om hun nieuwe omgeving ‘vertrouwd’ te maken, en de negatieve gevolgen die de verhuizing naar de appartementencomplexen heeft voor het ‘sociale weefsel’.
Lees de samenvatting van Rachel's scriptie (pdf).
Lees Rachel's scriptie (pdf).
Lees een blog over Rachel's veldwerk.

Over de Africa Thesis Award

Met de Africa Thesis Award wil het Afrika-Studiecentrum Leiden studenten aan Nederlandse en Afrikaanse universiteiten stimuleren onderzoek te doen naar en te schrijven over Afrika-gerelateerde onderwerpen. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 500 euro, publicatie van de scriptie in de ASCL-boekenserie African Studies Collection en een uitnodiging om de scriptie te presenteren tijdens een prijsuitreiking in Leiden. Lees meer over de Africa Thesis Award

Ingediende scripties van hoge kwaliteit

Dit jaar werden vierentwintig masterscripties van hoge kwaliteit ingediend. De scripties waren allemaal gebaseerd op onafhankelijk onderzoek met betrekking tot Afrika en vertegenwoordigden een breed scala aan disciplines. Alle scripties zullen online beschikbaar komen via de catalogus van de bibliotheek van het Afrika-Studiecentrum.

Runners-up

Er zijn dit jaar twee runners-up (ex aequo). In haar scriptie Critiquing prescriptions of place and belonging in neoliberal post-apartheid Cape Town: An ethnography on the politics of abjection in language, policy, and practice presenteert Angelique Olivia Michaels (Stellenbosch Universiteit) een etnografie van 'dakloosheid' in Kaapstad en houdt ze een pleidooi met betrekking tot de dagelijkse handelingsmogelijkheid van daklozen, die vaak als 'verachtelijk' worden neergezet.
In haar scriptie In Search of Blackwomen’s Voices: Engendering South African Liberation Movements onderzoekt de andere runner-up, Karabo-Maya Rodwell (University of the Witwatersrand), de ervaringen en bijdragen van zwarte vrouwen in de Black Consciousness Movement in Zuid-Afrika en de impact die zij hebben gehad op die beweging en de vrijheidsstrijd in Zuid-Afrika.

Jury

Het Afrika-Studiecentrum bedankt de leden van de jury: Margriet van der Waal (juryvoorzitter,  Rijksuniversiteit Groningen en Universiteit van Amsterdam), Marnix de Bruyne (journalist internationale zaken), Agnieszka Kazimierczuk (onafhankelijk onderzoeker en denker), Tanja Hendriks (KU Leuven), en Mandipa Ndlovu (promovenda African Studies Centre Leiden).