'We gaan de beste oogbestralingslijn ter wereld maken'

Per jaar worden er in Nederland ongeveer 60.000 mensen met kanker behandeld met straling. Een speciale vorm daarvan is protonenbestraling. Hoogleraar Coen Rasch werkt aan het nauwkeuriger maken van deze bestraling bij het behandelen van oogmelanoom.

Coen Rasch

'Ik denk dat wij de beste ooglijn ter wereld kunnen maken. Niet omdat onze apparatuur het beste is, maar wel onze hele keten.'

Coen Rasch is als hoogleraar radiotherapie verbonden aan het LUMC. Met zijn benoeming tot Medical Delta hoogleraar heeft hij nu ook een aanstelling aan de TU Delft. In Delft werkt hij bij HollandPTC, een poliklinisch centrum waar patiënten terecht kunnen voor protonentherapie en onderzoek wordt gedaan.

Je bent benoemd tot Medical Delta hoogleraar. Wat betekent dat voor jou?

'Ik zie het als een opdracht en uitnodiging om de driehoek LUMC, Erasmus MC en TU Delft te versterken op het gebied van radiotherapie en oncologie. Daarnaast vind ik het ook een erkenning van de dingen die ik al doe. Met de samenwerking, en met de productontwikkeling, vooral op natuurkundige vlak, met Delft en Rotterdam.'

Wat wil je graag versterken?

'Voor mijn gevoel is er meer mogelijk in de verbondenheid van TU Delft met HollandPTC. Ik denk dat het goed zou zijn om samen met Remi Nout van het Erasmus MC en mede Medical Delta hoogleraar Mischa Hoogeman van TU Delft gebruik te maken van dit momentum, zodat een aantal Principal Investigators uit Delft meer betrokken worden. HollandPTC staat weliswaar op het terrein van TU Delft, maar het heeft een hele duidelijk klinische poot. Dat is vreemd voor een technische universiteit. Wat mij betreft biedt dat ook unieke mogelijkheden die nog meer benut kunnen worden.

Ik hoop dat de onderzoekslijnen voor de ontwikkeling van apparatuur verder gaan en goed afgerond worden, zodat we straks de beste oog bestralingslijn ter wereld hebben. Dat gaat nog even duren, maar stapsgewijs is dat echt mogelijk. Een aantal dingen zouden daarvoor heel goed uit Delft kunnen komen. Daarom is het belangrijk dat de mensen die in Delft zitten, weten wat er in het HollandPTC gebeurt en aanhaken waar ze dat kunnen.'

Introductie Medical Delta hoogleraar Coen Rasch

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Lees het volledige interview op de Medical Delta-website.