Zomerse rondleidingen in het Academiegebouw: ‘Ik zie mijn eigen handtekening nog!’

Benieuwd naar het Groot Auditorium, de Togakamer of het befaamde Zweetkamertje? Tussen 25 juli en 17 augustus kun je gratis in alle rust het Academiegebouw bekijken tijdens een zomerse rondleiding. Wij liepen mee met student Nick Janssen.

De rondleidingen in het Academiegebouw zijn populair. Van de in totaal 36 rondleidingen die worden aangeboden in de periode 25 juli t/m 17 augustus, zijn er al 34 volgeboekt. ‘Dit is de tweede rondleiding die ik geef’, vertelt Nick Janssen, de rondleider van vandaag. Hij is student geschiedenis en heeft net zijn propedeuse gehaald. ‘Toen de oproep kwam heb ik mij meteen opgegeven. Ik mag er in totaal vier geven.’

De rondleiding begint voor het Academiegebouw

Een Leids publiek

Nick start met een vraag: ‘Waarom zijn jullie hier?’. De antwoorden zijn divers, maar er is één gemene deler: bijna iedereen van de groep is een Leidenaar die graag wat meer over de historie van het gebouw en de universiteit wil leren. Velen van hen hebben zelf aan de universiteit gestudeerd of kinderen die er nu studeren.

Dat het publiek Leids is, blijkt ook uit de enthousiaste toevoegingen van deelnemers tijdens de rondleiding. ‘Er zaten hier vroeger nonnen in’, roept een Leidenaar bijvoorbeeld als Nick praat over de geschiedenis van het pand. ‘Maar die waren niet meer welkom na het Leidens Ontzet’. En even later, in het Groot Auditorium, geeft een Leidenaar extra context over het wandtapijt in de zaal door te vertellen over de Leidse kerken die erop zijn afgebeeld.

Leuke weetjes

Maar Nick heeft ook zelf veel leuke weetjes in zijn repertoire. Zo wijst hij ons op de inkepingen rechts van de ingang van het Academiegebouw. ‘Als je goed kijkt zie je lijnen in de muur. Het is het profiel van een vogel die zijn vleugels uitslaat. De vogel staat symbool voor de student.’  Ook later, in de Senaatskamer, weet Nick ons te vertellen dat de portretten van hoogleraren vaak verwijzingen bevatten naar het vakgebied van de geportretteerde. Als Nick aan de deelnemers vraagt wie van de hoogleraren archeoloog is, moet er even gezocht worden. Maar na een paar minuten wordt er een graafmachine gespot in het portret van Corrie Bakels, emeritus hoogleraar paleoeconomie.

'De beste plek om je handtekening te zitten is op de middenbalk van de ruimte. Handtekeningen blijven daar langer zichtbaar omdat je er niet zo goed bij kan.'

Zweetkamertje

Van alle stops die tijdens de rondleiding gemaakt worden is het Zweetkamertje duidelijk het meest geliefd. Het is een bekende zaal voor de deelnemers omdat velen van hen de muren ooit zelf hebben voorzien van hun handtekening bij hun afstuderen. ‘Ik heb de mijne gevonden!’ roept een deelnemer verrukt uit. ‘Ik ben afgestudeerd in ‘86 en had een foto van mijn handtekening gemaakt, om hem later makkelijker te kunnen herkennen. Kijk, zie je die donkere letters? Die staan ook op mijn foto.’

Nick geeft nog een tip aan deelnemers die kinderen hebben die nog moeten afstuderen. ‘De beste plek om je handtekening te zitten is op de middenbalk van de ruimte. Handtekeningen blijven daar langer zichtbaar omdat je er niet zo goed bij kan. Maar als je goed je best doet kun je daar met de trap komen.’ Zijn tip, als ook de rest van de rondleiding, wordt zeer gewaardeerd. Hij krijgt aan het eind een daverend applaus.

Ook een kijkje nemen in het Academiegebouw? Er zijn nog tickets beschikbaar. De rondleidingen zijn gratis.

Tekst: Sabine Waasdorp
Beeld: Simone Both