Ilse van de Groep ontvangt Koningsheideprijs voor onderzoek naar feedback

Psycholoog Ilse van de Groep heeft ontdekt dat mensen agressiever reageren bij het ontvangen van negatieve feedback. Als mensen echter al hardnekking antisociaal gedrag vertonen reageren ze niet nog agressiever op negatieve feedback.Met dit onderzoek verdiende zij de Koningsheideprijs 2022 voor de wetenschappelijke ontwikkeling van de forensische psychiatrie/psychologie.

Op 16 juni 2023 mocht ontwikkelingspsycholoog Ilse van de Groep de Koningsheideprijs in ontvangst nemen tijdens het congres 'Rumoer rond de forensische psychiatrie'. Op het congres gaf ze een presentatie over haar onderzoek 'Resisting Aggression in Social Contexts'. Daarin staat de vraag centraal: 'Waarom blijven sommige mensen hardnekkig antisociaal gedrag vertonen tot jongvolwassen leeftijd, terwijl anderen dit achter zich laten?'

Om deze vraag te beantwoorden nam ze de Social Network Aggression Task (SNAT) af bij de deelnemers. Deze taak meet hoe mensen reageren op verschillende vormen van sociale feedback. Van de Groep concludeert dat mensen agressiever reageren bij het ontvangen van negatieve feedback. Als mensen echter al hardnekking antisociaal gedrag vertonen reageren ze niet nog agressiever op negatieve feedback. Deze effecten zijn zowel op gedragsmatig niveau als in de hersenactiviteit zichtbaar.

De Koningsheideprijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een auteur die een bijzondere bijdrage heeft geleverd aan de wetenschappelijke ontwikkeling van de forensische psychiatrie/psychologie.
Koningsheideprijs 2022