Online boekensalon ‘De wereld van Blaeu’ – met Kees Zandvliet en Djoeke van Netten

Van kaarten, atlassen en verzamelaars tot opvallende vrouwen, zwarte schapen en de hunkering naar Italië. In de online boekensalon ‘De wereld van Blaeu’ gaat presentator Garrelt Verhoeven in gesprek met auteur Kees Zandvliet en onderzoeker Djoeke van Netten over de fascinerende familie Blaeu, hun leefwereld en hun uitgebreide netwerk. Conservatoren laten daarbij stukken uit de Bijzondere Collecties zien.

Conservator Martijn Storms toont een originele atlas, gedrukt door Blaeu

Nederlandse drukkers en uitgevers beheersten in de zeventiende eeuw de wereldmarkt. De familie Blaeu was en is het beroemdst. Willem Jansz. Blaeu stond aan de wieg van de dynastie van uitgevers en kaartenmakers. Willems zoon Joan Blaeu uitgever van prachtig ingekleurde atlassen op groot formaat en bestuurder van Amsterdam. Willem, Joan en diens zoon Joan II waren bovendien kaartenmaker van de VOC. Tientallen, zo niet honderden tekenaars, graveurs, drukkers, redacteuren, ‘afsetters’ (inkleurders van gravures), auteurs, stuurlieden, collega-drukkers en boekverkopers werkten voor of samen met de familie Blaeu.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Over de auteur

Kees Zandvliet is historicus en emeritus-hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Hij was hoofd presentatie van het Amsterdam Museum en hoofd van de afdeling Geschiedenis van het Rijksmuseum. Zandvliet schreef diverse boeken waaronder De 500 Rijksten van de Republiek - rijkdom, geloof, macht & cultuur (2018), De 250 rijksten van de Gouden Eeuw (2006) en samen met Hans Goedkoop De Gouden Eeuw - proeftuin van onze wereld (2018) en De IJzeren Eeuw - Het begin van ons moderne Nederland (2015).

Djoeke van Netten is universitair hoofddocent vroegmoderne geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Van Netten promoveerde in 2012 op haar onderzoek naar Willem Jansz Blaeu. Een handelseditie van haar proefschrift Koopman in kennis verscheen bij Walburg Pers.

Het boek

Het boek De wereld van de familie Blaeu van Kees Zandvliet is een uitgave van Walburg Pers, telt 384 pagina’s en is verkrijgbaar als hardcover (ISBN: 9789462499416) voor 49,99 euro.