Hortusprefect bezoekt Indonesië tijdens kennismissie

Hortusprefect Paul Keßler maakte deel uit van de delegatie van Leidse wetenschappers die op kennismissie ging naar Indonesië. In een kleine twee weken bezocht hij zeven verschillende universiteiten en instituten en deed hij natuurlijk ook drie botanische tuinen aan.

Indonesische stoepplantjes

De agenda was gevuld met lezingen, workshops, diners en meer. Zo gaf Keßler colleges over het stoepplantjesproject van de Hortus botanicus Leiden. Stadsbiodiversiteit wordt op meerdere universiteiten omarmd, merkt Keßler op, en ook de succesvolle toepassing van citizen science in dit PhD-onderzoek kon op veel interesse rekenen. Hoe betrek je lokale bevolking om data te verzamelen én mee te praten over stadsnatuur?

Jasper Knoester tekent het memorandum van overeenstemming

Samenwerkingen

Uiteraard mochten botanische tuinen niet ontbreken in de reis van de directeur van de Leidse botanische tuin. Keßler bezocht de tuinen in Bogor, Cibinong en Purwodadi. Hier werd de expertise van de Hortus botanicus Leiden op het gebied van Zuidoost-Aziatische botanie met open armen ontvangen. Onderwerp van gesprek was samenwerking: wet- en regelgeving bemoeilijken de uitwisseling van levend materiaal, wat betekent dat onderzoekers echt bij elkaar op bezoek moeten voor bepaalde onderzoeksprojecten.

Ook met instituten biologie en bosbouw werden samenwerkingsverbanden onderzocht en voorbereid. Zo heeft Jasper Knoester, decaan van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen, een memorandum van overeenstemming getekend met de faculteit biologie van de Universitas Gadjah Mada.

De botanische tuin van Bogor

Een persoonlijke geschiedenis

Voor Keßler is Indonesië geen onbekend terrein: hij is er al tientallen keren geweest sinds hij er voor het eerst kwam in 1988. Hoewel de reis een vol programma had, was er gelukkig ook genoeg tijd te vinden om oude vrienden en kennissen te ontmoeten. Zo kwam hij collega-botanici tegen die hij al decennia niet had gezien en dineerde hij met een alumna die haar masteronderzoek naar orchideeën in de Leidse kassen uit had gevoerd. Dat was het leukste van de reis, vertelt Keßler enthousiast: de verbinding die je ervaart met andere mensen met dezelfde passie.

Tekst: Emma Knapper