Universiteit Leiden

nl en
Monique Shaw

Wil jij bijdragen aan onderwijsinnovatie? Dan is de Comeniusbeurs iets voor jou

Heb jij een vernieuwend idee over hoe het onderwijs verbeterd kan worden, maar weet je niet welke vervolgstap je moet nemen? Vanuit het Comeniusprogramma zijn verschillende beurzen beschikbaar voor onderwijsinnovatie. Een docent en beleidsadviseur leggen uit welke deuren de beurs kan openen.

Universitair hoofddocent Tsolin Nalbantian vroeg enkele jaren geleden een beurs aan via het Comeniusprogramma, omdat ze Wikipedia-pagina's wilde opnemen in haar colleges als een manier om wat de leerlingen in de klas leerden te verbinden met wat daarbuiten gebeurde. ‘Een vriendin van me liet haar studenten Wikipedia-pagina's schrijven. Ik vond het cool dat ze iets in de les deed dat de buitenwereld in real-time beïnvloedt. Dat wilde ik ook,’ vertelt Nalbantian. Maar het opzetten van het programma bleek lastiger uit te pakken dan verwacht. ‘Ik realiseerde me dat ik meer hulp nodig had om dit project tot leven te brengen.’

Gespecialiseerde ondersteuning

Dus kwam Nalbantian uit bij het Comenius-programma, nadat ze had ontdekt dat het goed bij haar idee paste. De beurzen binnen het programma zijn bedoeld voor onderwijzers binnen het hoger onderwijs die goede ideeën hebben om het onderwijs te verbeteren. De ideeën die worden gehonoreerd, zijn divers. ‘Het gaat niet alleen om digitalisering, maar ook over bijvoorbeeld inhoudelijke of didactische vernieuwing,’ licht beleidsadviseur Anna Terra Verhage toe. Zij biedt samen met haar collega's van het centrale ondersteuningsteam een helpende hand bij het indienen van een aanvraag voor het Comeniusprogramma.

Vanuit dit team helpt ook het Leiden Learning & Innovation Centre (LLInC) bij de aanvragen. ‘Zij kunnen specifiek adviseren vanuit onderwijswetenschappelijke inzichten en innovatiedeskundigheid. Alle adviseurs beschikken over verschillende expertises zodat we alle aanvragers de juiste ondersteuning kunnen bieden,’ vertelt Verhage.

Goud waard

Deze uiteenlopende beschikbare ondersteuning was voor Nalbantian toentertijd goud waard. ‘Ik weet dat ik het zonder hen niet had gekund,’ vertelt ze. ‘Ik kreeg geweldige steun van Anna Terra en haar collega's. Een subsidieaanvraag schrijven is heel anders dan een wetenschappelijk artikel en zij hebben de middelen om dat voor elkaar te krijgen. Ze gaven me zoveel input en brachten me in contact met anderen als ik meer gespecialiseerde kennis nodig had. Dat maakte de aanvraag veel beter.’

‘Het is heel leuk om te horen dat Tsolin de ondersteuning zo heeft gewaardeerd. We doen het werk ook met veel plezier,’ reageert Verhage. ‘We nemen een aanvrager graag mee door het hele proces, maar uiteindelijk moet de aanvrager zelf het idee goed op papier krijgen.  Ook als je nog niet zo ver bent, kan je ons altijd vrijblijvend benaderen om over jouw idee te sparren. Onze betrokkenheid is geen verplichting, maar hoe eerder docenten ons betrekken, hoe eerder wij met hen kunnen meedenken en hoe beter we hen kunnen adviseren.’

Anders dan normaal

Voor Nalbantian betekende het ontvangen van de beurs dat ze een student kon inhuren voor de coördinatie van het project. Hierdoor ontstond meer overzicht en rust, waardoor Nalbantian zich volledig op het uitvoeren van haar idee kon storten. En met succes. De integratie van Wikipedia in haar colleges beviel niet alleen Nalbantian, maar ook haar studenten goed. ‘Eerst waren de studenten in de war. Wat bedoel je met we gaan Wikipedia bewerken?’ vertelt Nalbantian. ‘Maar uiteindelijk was het geweldig om te zien hoe innovatief studenten kunnen zijn als ze de kans krijgen om iets anders dan normaal te doen.’

Heb je interesse in het aanvragen van een Comeniusbeurs? Op maandag 13 maart organiseert de Faculteit Geesteswetenschappen een bijeenkomst over het aanvragen van een Comeniusbeurs. Tijdens deze onderwijsmiddag lichten huidige of voormalige projectleiders die een beurs in de wacht hebben gesleept toe hoe zij hun aanvraag en project hebben ingericht.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.