Op zoek naar het vaandel van de Leidse dovenvereniging De Sleutelstad

In 1935 werd de eerste dovenvereniging in Leiden, 'De Sleutelstad', opgericht door David Daniëls, een joodse student uit Amsterdam die in Leiden bij het Kamerlingh Onnes Laboratorium werd opgeleid als leerling-glasblazer. In 1940 vierde de vereniging z’n eerste lustrum met een prachtig vaandel. Het vaandel is zoek – het schijnt in het bezit te zijn van een Leidse alumnus die rond 2018 in Leiden studeerde en op Noordeinde 40 woonde.

David Daniëls groeide op in Amsterdam en volgde na de Vakschool voor bankwerkers en smeden de school voor instrumentmakers in Leiden, toen nog gevestigd in het Kamerlingh Onnes Laboratorium. Hij werd daar opgeleid als leerling-glasblazer. In 1939 slaagde hij voor het examen leerling-glasblazer. Hij vond in oktober van dat jaar werk bij een instrumentenhandel in Amsterdam. Met het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog viel de Leidse dovenvereniging 'De Sleutelstad' uiteen.
David werd op vrijdag 9 april 1943 vermoord in het concentratiekamp Sobibor. Hij was toen 25 jaar.

Meer informatie over David Daniëls vind je hier: David (Daaf) Daniëls - DovenShoah.

Foto van de student met het vaandel

Waar is het vaandel?

Lang werd gedacht dat het vaandel verloren was gegaan. Maar in 2018 werd de vereniging Amsterdamse Dovenhistorie door een Leidse student gecontacteerd over het vaandel van de Leidse Dovenvereniging ‘De Sleutelstad’. Deze student gaf aan het vaandel in zijn bezit te hebben. Helaas is het niet tot verder contact gekomen. De contactgegevens van de student zijn ook verloren gegaan, we weten alleen dat hij op Noordeinde 40 woonde.

Victoria Nyst zoekt onvervangbaar stuk erfgoed

Victoria Nyst, universitair docent op het gebied van onder andere gebarentaal, heeft de zoektocht nieuw leven ingeblazen, met hulp van alumnicoördinator Sanderien de Jong. Victoria: 'Het vaandel is niet alleen een onvervangbaar stuk erfgoed van de Leidse dovengemeenschap. Oprichter David Daniël maakt als student aan de door Kamerlingh Onnes opgerichte instrumentmakersschool ook deel uit van de academische geschiedenis van Leiden. Zijn verhaal geeft een inkijkje in de levens van dove mensen in de geschiedenis van Leiden, levens die maar zelden de aandacht hebben gekregen die ze verdienen.'

Kun je ons helpen?

Ben jij of ken jij de alumnus die het vaandel in zijn bezit heeft?
Neem dan contact op met Victoria Nyst!

De viering van het eerste lustrum van de Leidse Doofstommenvereniging in 1940, met het vaandel goed zichtbaar. David Daniëls zit op de voorste rij links