Online boekensalon ‘Van Leeuwenhoek’ – met Dirk van Delft

Rode bloedlichaampjes, bacteriën, spermacellen en nog veel meer. Antoni van Leeuwenhoek (1632-1723) zag wat niemand eerder had gezien. Zijn microscoopjes waren onovertroffen in eenvoud en kracht en zijn ontdekkingen verbluften de wetenschap.

Dirk van Delft schreef Onzichtbaar leven. Antoni van Leeuwenhoek en de wondere wereld van de microbiologie, een vlotte biografie over het leven van een nieuwsgierig en gedreven onderzoeker die zijn eigen weg ging. Die met Delftse marktlui net zo makkelijk omging als met magistraten. En die als autodidact bewondering oogstte én blootstond aan neerbuigende kritiek. Als gevierd onderzoeker en fellow van de Royal Society kreeg hij bezoek van de groten der aarde, onder wie tsaar Peter de Grote. Onbevooroordeeld dwaalde Antoni rond in de wondere wereld van de microbiologie.

In de online boekensalon van de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL) gaat presentator Garrelt Verhoeven met Dirk van Delft in gesprek over deze markante onderzoeker. Conservatoren laten tussendoor stukken uit de Bijzondere Collecties zien. En voor de echte microscoopjes wordt zelfs een bezoek gebracht aan Rijksmuseum Boerhaave.

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Over de auteur

Dirk van Delft (1951) was chef van de wetenschapsredactie van NRC Handelsblad en directeur van Rijksmuseum Boerhaave. Met zijn biografie/proefschrift over Heike Kamerlingh Onnes won hij in 2005 de NWO Eurekaprijs voor wetenschapscommunicatie. In 2019 verscheen zijn, samen met Frits Berends geschreven, monumentale biografie van Lorentz.

Het boek Onzichtbaar leven Antoni van Leeuwenhoek en de wondere wereld van de microbiologie van Dirk van Delft is een uitgave van Prometheus, telt 312 pagina’s (plus twee fotokaternen) en is verkrijgbaar als hardcover (ISBN: 9789044651263) voor 27,50 euro.