Winnaar Africa Thesis Award 2022: Robert Okello

De winnaar van de Africa Thesis Award 2022 is Robert Okello voor zijn scriptie over de mogelijkheden van digitale technologie bij het verlenen van juridische bijstand aan vrouwen in rurale gebieden in Noord-Oeganda. Robert deed een Master Development Studies aan het International Institute of Social Studies van de Erasmus Universiteit.

Volgens het juryrapport laat Okello ‘op overtuigende wijze zien hoe digitale technologie zinvolle ondersteuning kan bieden aan bepaalde (groepen van) vrouwen, terwijl hij ook wijst op de risico’s die deze technologieën met zich meebrengen, bijvoorbeeld om anderen uit te sluiten’.

De Africa Thesis Award is de prijs voor de beste masterscriptie over een Afrika-gerelateerd onderwerp en wordt jaarlijks toegekend door het Afrika-Studiecentrum Leiden.

Juridische bijstand complex en duur

Meer dan 90 procent van de Oegandezen heeft te maken met juridische problemen en ervaart geen toegang tot juridische bijstand. Het rechtssysteem is complex en duur en er is maar een beperkt aantal juridische professionals beschikbaar. Een aantal ngo's is in dat gat gesprongen en ontwikkelt digitale technieken om  toegang tot juridische bijstand te vergroten.

Veldwerk-op-afstand

Vanwege de COVID-19-pandemie moest Robert Okello het veldwerkgedeelte van zijn onderzoek op afstand organiseren. Hij zette focusgroepdiscussies op door middel van onderzoeksassistenten in Noord-Oeganda. De gegevens voor het onderzoek zijn verzameld in het landelijke Gulu-gebied.

Gebrek aan mobiele telefoons

Digitale technologie blijkt vrouwen op het platteland in Gulu zeker te helpen beter toegang te krijgen tot juridische hulp. Veel vrouwen hebben gemeld dat ze digitale interfaces hebben gebruikt om juridische hulp te zoeken, om hun problemen te evalueren en om te beslissen of er juridische oplossingen voor hun problemen zijn. Toch blijven er obstakels bestaan: gebrek aan juridische kennis, armoede, gebrek aan mobiele telefoons, analfabetisme, gebrek aan telecommunicatie-infrastructuur en machtsongelijkheid.

Over de Africa Thesis Award

Met de Africa Thesis Award wil het Afrika-Studiecentrum Leiden studenten aan Nederlandse en Afrikaanse universiteiten stimuleren onderzoek te doen naar en te schrijven over Afrika-gerelateerde onderwerpen. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 500 euro, publicatie van de scriptie in de ASCL-boekenserie African Studies Collection en een uitnodiging om de scriptie te presenteren tijdens een prijsuitreiking in Leiden. Meer informatie is te vinden op de website van het ASCL.

Lees meer over de scriptie van Robert Okello.

Bovenste foto: Juridische outreach voor vrouwen op het platteland in Oeganda georganiseerd door de ngo Barefootlaw.