Nieuwjaarstoespraak 2023 & Meijerspenning

Op dinsdag 10 januari vond na de Meijerslezing de Nieuwjaarsreceptie plaats in het restaurant van het Kamerlingh Onnes Gebouw. Decaan Joanne van der Leun opende de receptie met een Nieuwjaarstoespraak. Hieronder een kort verslag van de Nieuwjaarsreceptie.

Vooruitkijkend op een mooi vol jaar met onderwijs, onderzoek en impact, stipte Joanne ook de politiek en de samenleving aan die regelmatig met argusogen naar de Academie kijken.

'We proberen te laten zien wat we doen als universiteiten en met welke impact, maar we leven ook in een maatschappij die gepolariseerd is en waarin iedere kleinigheid kan worden opgeblazen tot een heftige strijd op sociale media. Sommigen van ons zitten daar regelmatig middenin en anderen vinden er wat van. Voorts leven we in een tijd waarin feiten omstreden zijn en er ook binnen onze eigen gemeenschap zeer uiteenlopende opvattingen zijn. Daar is op zich niks mis mee en ook niks nieuws aan maar het is wel een uitdaging om in gesprek te blijven en gezamenlijk koers te blijven houden.'

Joanne benadrukt dat we niet moeten vergeten dat er ook veel in beweging is en daar zitten ook hele goede kanten aan: 'Zonder gedoe geen verandering'.

Nieuwjaarstoespraak decaan Joanne van der Leun

Als faculteit hebben we ook altijd veel te vieren. Joanne benadrukt dat het naast successen ook de dagelijkse dingen zijn die we al lang doen en waar vaak niemand iets van zegt.

'Er voor elkaar zijn als het niet makkelijk is, bijspringen als iemand ziek is of als het teveel is, blijven proberen als iets niet zomaar vanzelf gaat, een extra hand uitsteken naar de student die het moeilijk heeft, zorgen dat iedereen wordt uitgenodigd, dat de techniek werkt en dat er broodjes en drankjes zijn in het restaurant. Dat alles en nog veel meer maakt een faculteit een gemeenschap en dat is grotendeels gebaseerd op verdiensten die je ook zou kunnen aanduiden als gewoon of alledaags. Het lijkt allemaal zo gewoon maar dat is het niet.'

Als belangrijke factoren in het werkgeluk noemt Joanne de collega’s en de onderlinge sfeer en cultuur. En hoewel je die nooit zal benoemen als bijzondere verdienste en daar ook geen prijzen of penningen voor zijn zegt ze:

'Naast bijzondere verdiensten hebben we ook gewone alledaagse verdiensten nodig! Die zijn  het cement van de gemeenschap, die houden ons bijeen. Die geven ons werkgeluk.’

De originele Meijerspenning

Een bijzonder moment was het welkom heten van mevrouw Caroline van Oyen. Mevrouw van Oyen is de weduwe van dhr. A.R. Meijer, de vroegere directeur van de faculteit. Hij was initiatiefnemer van de Meijerspenning (vernoemd naar Eduard Meijers) en onder andere ook een drijvende kracht van de Cleveringa-lezingen van onze faculteit. Mevrouw Caroline van Oyen heeft de originele Meijerspenning gedoneerd aan de faculteit Rechtsgeleerdheid.

Joanne vond het een grote eer dat de originele penning permanent een plaats krijgt in een vitrine in het Kamerlingh Onnes gebouw. Iedereen die dat wil kan een kijkje nemen in de Cleveringazaal waar deze bijzondere gift vanaf vandaag (10 januari 2023) hangt.

Eerder gaf mevrouw van Oyen het originele ontwerp van de Meijerspenning al in bruikleen aan de reizende Cleveringa-tentoonstelling. Die vond plaats in het oude UB en in het herinneringscentrum in Scheveningen. Die tentoonstelling werd georganiseerd door Marten van Harten. Als buitenpromovendus Geschiedenis schrijft van Harten een historische levensschets van prof. Meijers.

Vlnr: Joanne van der Leun, Marten van Harten, Caroline van Oyen, Stefaan Van den Bogaert

Joanne bedankte Mw. van Oyen, voor het vertrouwen:

'De namen van Eduard Meijers en Rudolph Pabus Cleveringa zijn voor altijd aan de faculteit verbonden en het is hartverwarmend dat herinneringen aan hen zo tastbaar bij ons mogen zijn.'

Mw. Caroline van Oyen bij de Meijerspenning