Martina Vijver wint NWO Athena Award voor uitblinkende vrouwelijke onderzoekers

‘Ze is een voorbeeld voor jonge onderzoekers om hun eigen weg te vinden.' Dat schreef de jury als voornaamste reden om één van de twee NWO Athena Award uit te reiken aan hoogleraar Ecotoxicologie Martina Vijver. Zowel zij als de Nijmeegse astronoom Monika Mościbrodzka ontvangt de award voor uitblinkende vrouwelijke onderzoekers. Ze mogen 50.000 euro besteden om rolmodellen binnen de wetenschap meer zichtbaar te maken.

Credits: Liesbeth Dingemans

De jury ziet Vijver als een zeer opvallend rolmodel. Naast het doen van excellent en prestigieus onderzoek heeft Vijver een indrukwekkende staat van dienst op het gebied van outreach-activiteiten. Zo is ze onder meer één van de oprichters van RISE, een netwerk voor vrouwelijke onderzoekers in de bèta-wetenschappen.

Ook prijst de jury haar sterke publieke optreden en haar uitstekende bijdrage aan het stimuleren van jonge wetenschappers. ‘Met name Vijvers eigen loopbaan is een voorbeeld voor jonge onderzoekers om hun eigen weg te vinden.’

'Ik was een eerste-generatie-student en had nog nooit gestudeerd aan de universiteit.'

Met een omweg naar de top

Vijver nam naar eigen zeggen niet de ‘kortste route’ naar een wetenschappelijke carrière. ‘Ik begon op het HBO, ben toen gaan werken en vervolgens vanuit daar een PhD gaan doen. Ik was een eerste-generatie-student en had nooit gestudeerd aan de universiteit. En toch heb ik het nu geschopt tot wetenschappelijk directeur aan een top academisch instituut. Ik hoop daarom dat ik een rolmodel kan zijn voor talentvolle mensen die extra hindernissen tegenkomen op weg naar de universiteit. Denk bijvoorbeeld aan mensen van een andere cultuur, eerste-generatie-studenten of andere minderheden.’

Gelijke kansen in de wetenschap

Samen met haar collega’s van RISE, Researchers in Science for Equality, zet Vijver zich in voor gelijke kansen in de wetenschap. ‘We wilden iets doen aan de ondervertegenwoordiging van vrouwen in de wetenschap, vooral hoger op de academische ladder.’ RISE adviseert bijvoorbeeld de Faculteitsraad van FWN over het diversiteitsbeleid, organiseert workshops en vormt een gemeenschap waar vrouwelijke wetenschappers ideeën en ervaringen kunnen delen.

Baanbrekend buitenonderzoek

Vijver is ook de oprichter van het Levend Lab, een buitenlaboratorium op het Bio Science Park in Leiden. Hier doet ze onderzoek naar de vervuiling door bestrijdingsmiddelen, bemesting en microplastics in een natuurgetrouwe situatie. ‘Nergens anders kunnen we omstandigheden van het zoete-waterleven zo goed nabootsen,' aldus Vijver. 'Daarmee biedt het Levend Lab ons de kans om toekomstscenario’s op het gebied van klimaatsverandering en landgebruik voor het Nederlands landschap te onderzoeken.’ Sinds 1 september 2022 is Vijver ook wetenschappelijk directeur van het Centrum voor Milieuwetenschappen Leiden.

Bekendmaking winnaars Athena Awards

Bekijk de video op de oorspronkelijke website of

Winnaars NWO Prijzen Exacte en Natuurwetenschappen 2022 bekend

Van 28 november tot en met 2 december reikt het NWO-domein Exacte en Natuurwetenschappen (ENW) voor de derde keer vijf bijzondere wetenschappelijke prijzen uit. De NWO Athena Award is daar één van. De winnaars worden door de jury gezien als een inspiratie op het gebied van maatschappelijke impact, team science, excellente wetenschap, diversiteit en communicatie. De prijzen hebben als doel wetenschappers te belonen die zich hiervoor inzetten en anderen hiertoe te inspireren. Negen winnaars ontvangen in totaal €330.000.