Ben de Jong in de Telegraaf: Duivelse chirurg lijkt propaganda Russen

Ben de Jong, spionage-expert en gast onderzoeker bij het Institute of Security and Global Affairs, vertelt in de Telegraaf over de geheimzinnige Nederlandse orgaandief en Russische propaganda.

Rusland siddert voor een geheimzinnige Nederlandse orgaandief, die de lichamen van gewonde burgers zou leegplunderen in de Donbas. Maar de beruchte orgaanoogster Elisabeth Debru uit Nederland is hoogstwaarschijnlijk verzonnen in een Russische propagandafabriek. 'Het doel van dit soort berichten is om de westersevijand te besmeuren', zegt de Leidse spionage-expert Ben de Jong.

Volgens De Jong kan je dit soort verhalen eindeloos variëren zoals het bericht uit begin jaren tachtig dat Amerika aids had uitgevonden in een laboratorium om homo's en zwarten uit te roeien. 'Belangrijk is dat er op de een of andere manier een voedingsbodem voor bestaat. In de VS bestond er bijvoorbeeld bij veel zwarte burgers wantrouwen tegen de overheid, omdat er in de vs wel degelijk medische experimenten zijn uitgevoerd op zwarten zonder hun medeweten', aldus Ben de Jong.

Lees het hele artikel  hier (€)