Tentoonstelling over 100 jaar Indonesische Studentenvereniging in Nederland

De Indonesische Studentenvereniging in Nederland ‘Perhimpunan Pelajar Indonesia Belanda’ heeft samen met de Indonesische ambassade in Den Haag en het blad Historia.ID een tentoonstelling gemaakt ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van de studentenvereniging. De in Leiden gevestigde studentenvereniging heeft een grote rol gespeeld in de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië.

De komende drie weken (14 november – 2 december) staat de tentoonstelling ‘100 jaar, Indonesische Studentenvereniging’ in de Receptieruimte van het Academiegebouw. Centraal staat de Indonesische Studentenvereniging in Nederland die in 1922 werd opgericht als Perhimpunan Indonesia. In 1950 werd de naam veranderd naar Perhimpunan Pelajar Indonesia Belanda.

Gezelschap van circa 20 mannen op het Congres van de Anti Imperialisme liga in Brussel in 1927. De mannen zitten rondom een tafel met papier en boeken en Mohammad Hatta zit vooraan.
Mohammad Hatta zit een sessie voor op het Congres van de Anti Imperialisme liga, Brussel 1927

Onafhankelijkheidsstrijd

De studentenvereniging heeft een belangrijke rol gespeeld in de onafhankelijkheidsstrijd van Indonesië. Zo publiceerde zij vanaf 1925 het propagandistische tijdschrift Indonesia Merdeka (Indonesië Vrij, red.) om Indonesiërs te verenigen tegen de Nederlandse koloniale macht. Het tijdschrift werd niet alleen in Nederland verspreid maar ook Indonesië binnengesmokkeld. Daarnaast was de studentenvereniging actief op internationale samenkomsten om de solidariteit tussen gekoloniseerde volkeren in Europa te bevorderen. Zo representeerde Mohammad Hatta (1902-1980), de eerste vicepresident van de Republik Indonesia (1945), de studentenvereniging op de conferentie van de Anti-Imperialistische Liga in Brussel. Deze conferentie beoogde antikoloniale nationalisten uit de koloniën met de Europese arbeidersbeweging samen te brengen. De studentenvereniging nam daarnaast stelling tegen het Duitse fascisme in de Tweede Wereldoorlog en was actief betrokken bij de ondergrondse verzetsbeweging.

Huidige rol

Op dit moment organiseert de Indonesische Studentenvereniging in Nederland voornamelijk activiteiten voor Indonesische studenten in Nederland. Daarnaast zijn zij actief in de promotie van Indonesië in Nederland waarvoor zij zowel academische als culturele activiteiten organiseren. Zo heeft de studentenvereniging in samenwerking met de Faculteit Geesteswetenschappen, LeidenGlobal en het KITLV recent de wandeling 'Traces of Indonesia in Leiden' gemaakt. Deze wandeling voert langs plaatsen die belangrijk waren voor Indonesische studenten die een rol speelden in de onafhankelijkheidsstrijd.

Tekst: Sabine Waasdorp