Podcast: De fascinerende reizen van botanicus Joseph Dalton Hooker

Joseph Dalton Hooker was een Britse wetenschapper die een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de botanische wetenschappen. Botanisch filosoof Norbert Peeters vertelt over zijn fascinatie voor Hooker.

Sir Joseph Dalton Hooker, door T.H. Maguire, (1851).

In deze aflevering van de UBLpodcast vertelt Peeters over het leven van Joseph Dalton Hooker (1817 - 1911). Dat doet hij aan de hand van documenten uit de Bijzondere Collecties van de Universitaire Bibliotheken Leiden. Zo brengt Peeters kleurrijke afbeeldingen mee van de planten die Hooker in zijn baanbrekende werk beschreef. Peeters is als botanisch filosoof gefascineerd door het leven en werk van Hooker, die lange en gevaarlijke reizen maakt om overal ter wereld de flora te beschrijven.

Bovendien was Hooker een tijdgenoot van Charles Darwin, met wie hij veel correspondeerde.

European City of Science

In 2022 is Leiden de European City of Science. Ook de UBL organiseert een uitgebreid programma met activiteiten over de stad van de wetenschap. Er worden tentoonstellingen, wandelingen, blogs, podcasts, boekensalons en talkshows voor het publiek gemaakt, waarbij natuurlijk stukken uit de Bijzondere Collecties centraal staan.

Meer afleveringen

De UBLpodcast is te beluisteren via de volgende kanalen: