Online tentoonstelling: Leidse persgeschiedenis

Leiden heeft een roemrijke journalistieke geschiedenis. Al in de achttiende eeuw was de Gazette de Leyde, die officieel nooit zo heette, maar wel onder vier andere namen verscheen, dé kwaliteitskrant voor de Europese gegoede burger en elite. In de online tentoonstelling Leidse Persgeschiedenis wordt de kijker rondgeleid door de Leidse journalistieke geschiedenis aan de hand van gedigitaliseerd krantenmateriaal uit collecties van Erfgoed Leiden en Omstreken (ELO) en de Universitaire Bibliotheken Leiden (UBL).

Leydse Courant van donderdag 15 januari 1807.

De tentoonstelling geeft een overzicht van Leidse nieuwsvoorziening, van de zeventiende eeuw tot het einde van de twintigste eeuw. Er is aandacht voor de Gazette de Leyde, maar ook de Leydsche courant, die vanaf 1686 een van de belangrijkste nieuwsbronnen in de stad was, maar toch in 1902 het onderspit dolf in de concurrentiestrijd met Sijthoffs Leidsch Dagblad. Ook advertenties krijgen in de tentoonstelling de nodige aandacht. Daarnaast komt de recente geschiedenis aan bod met een verhaal rond de verzetskrant Het Parool, dat een paar huizen van het Academiegebouw op het Rapenburg illegaal werd gedrukt. En natuurlijk ontbreekt het Leids Universitaire weekblad Mare niet in deze tentoonstelling. Een tijdlijn maakt de rijke geschiedenis van de krant in Leiden in een oogopslag inzichtelijk. De tentoonstelling eindigt met afbeeldingen van enige bedrijfspanden en woonhuizen van Leidse krantenuitgevers.

Bewaarkrant de Gazet van Leiden

De Leidse Persgeschiedenis online tentoonstelling kwam tot stand in het kader van de Dag van de journalistiek in Leiden op donderdag 3 november. Tijdens die dag verscheen ook de Gazet van Leiden, een bewaarkrant met historische bijdragen over de krant en journalistiek in Leiden. De Gazet van Leiden is als bijlage met het Leidsch Dagblad verspreid en is verkrijgbaar bij Leidse boekhandels.