Expositie kunstwerk 'Zie Justitia' in FdR verlengd tot januari 2023

De kunstcommissie van de Faculteit heeft de expositie in de C-vleugel van de beeldhouwwerken van de Leidse kunstenaar Koen de Vries “Zie Justitia” verlengd tot eind januari 2023. . Op donderdag 8 december zal de finissage van de expositie plaats vinden om 16.45 uur in de C-vleugel met een feestelijke borrel en hapjes.

Over de kunstenaar

De Vries werd tot beeldhouwer opgeleid aan de Hogeschool voor de Kunsten Constantijn Huygens in Kampen (1984-1988). Vorig jaar won hij de Ars-kunstprijs van Ars Aemula Naturae te Leiden.

Hij noemt zichzelf ‘Beeldhouwer in Beweging’ en vindt dat in de lange traditie van de portretkunst te weinig te zien is van de beweeglijkheid van de mens. Met zijn beelden wil De Vries daar verandering in brengen door de mens in beweging te laten zien, zowel fysiek als mentaal. Daarom laat hij de statische portrettraditie los en gaat verder in de nieuwe beeldende traditie van kunstenaars als Rodin, Boccioni en Bacon. Zij vertaalden theater, psyche en beweging ook in hun beelden. Maar hij wordt het meest gefascineerd door de portretten van de Italiaanse kunstenaar Medardo Rosso (1858-1928). De invloed van film maakt, volgens De Vries, ook dat het portret in beweging moest komen en daarom ontleedt hij, net zoals de negentiende-eeuwse fotograaf Eadweard Muybridge deed, beeld voor beeld de beweging van zijn personages om die in de nieuwe traditie van de portretkunst toe te passen.

'Met mijn zelfontwikkelde schetsmatige boetseer stijl maak ik portretbustes voor de 21ste eeuw. De menselijke gezichtsuitdrukking is één van de meest directe en elementaire communicatievormen. Iedereen ‘verstaat’ die.'

Zie Justitia

Gekneveld en blind gemaakt schakelt het lichaam over op de andere zintuigen. Van je menselijke waardigheid beroofd ga je naar de overlevingsstand. De resterende zintuigen pogen te compenseren wat ogen niet meer zien, stress maakt je als een opgesloten wild dier.

De overeenkomst met Vrouwe Justitia springt in het oog en is schrijnend. Ook zij is geblinddoekt maar in dit dominantie spel speelt ze geen enkele rol, hooguit achteraf.