Zachary de Voogd wint verhalenwedstrijd Stemmen van Afrika

Zachary de Voogd (11) heeft de schrijfwedstrijd Stemmen van Afrika gewonnen met een verhaal over een berberleeuw en een aap zonder staart. Hij liet daarmee volwassen concurrentie achter zich.

De verhalenwedstrijd is een initiatief van hoogleraar Maarten Mous en universitair hoofddocent Jenneke van der Wal. Zij zijn beiden verbonden aan het platform Stemmen van Afrika, dat zich inzet om de taaldiversiteit van Afrika voor het voetlicht te brengen.

'Veel inspiratie'

Zachary heeft hard gewerkt aan zijn winnende verhaal. ‘Het eerste verhaal dat ik op papier zette was totaal niet logisch. Dat vond ik, en dat vonden mijn ouders. Ik heb toen alles weggehaald. Bij het tweede verhaal, dat nu gekozen is, had ik veel meer inspiratie’, vertelt de winnaar aan het Leidsch Dagblad.