Snelle dubbelsterren nu echt aangetoond

Ongeveer de helft van de sterren in ons universum gaat alleen door het leven. De andere helft, draait samen met een ander hemellichaam om een gemeenschappelijk zwaartepunt. Astronomen ontdekten zo een dubbelstersysteem dat minder dan een uur nodig heeft om een rondje om hun zwaartepunt te maken. ‘Een fenomeen waar sterrenkundigen het al jaren in theorie over hebben,’ aldus sterrenkundige Simon Portegies Zwart in Kijk Magazine.

Hoewel grofweg de helft van onze sterren dus in een dubbelstersysteem zit, hebben astronomen er maar weinig ontdekt met een omlooptijd van minder dan een uur. De dubbelster in kwestie heet ZTF J1813+4251 en bevindt zich op een afstand van 3000 lichtjaar van de aarde in het sterrenbeeld Hercules. Samen doen ze slechts 51 minuten over hun rondje om het zwaartepunt, een uitzonderlijk korte tijd.

Het dubbelstersysteem behoort tot een zeldzame klasse, het gaat hier namelijk om zogeheten cataclysmische veranderlijke dubbelsterren.  ‘Sterrenkundigen theoretiseerden jaren geleden al dat dit soort dubbelsterren in staat zijn om zeer korte omlooptijden te bereiken,’ zegt Portegies Zwart. ‘Maar dan moet het nog wel aangetoond worden. Dit team is daar nu in geslaagd en daarom is dit belangrijk onderzoek.’

Meer weten?

Lees het volledige artikel op de website van Kijk Magazine.