Dag van de duurzaamheid: Launch Billiecup

Op de dag van de duurzaamheid van 10 oktober startte de 'Billiecup' pre-pilot op de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Aanwezig waren 'plastic soup surfer' Merijn Tinga, Bart Hemmes van het Leiden University Green Office (LUGO) en Esther Kentin, docent bij instituut Metajuridica & projectleider Leiden Advocacy Project on plastic (LAPP). De eerste herbruikbare cup werd uitgereikt aan decaan Joanne van der Leun.

5 miljoen wegwerpbekers

Het initiatief  van de Billiecup pilot komt van  Merijn Tinga, de Plastic soup surfer, die samen met Esther Kentin de overstap naar het herbruikbare bekersysteem mogelijk wil maken. Merijn is al sinds jaar en dag bezig met zijn Mission Reuse Expeditie:
‘In Nederland worden iedere ochtend 5 miljoen wegwerpbekers éénmalig gebruikt. Daarna eindigen de meeste in de verbrandingsoven of, erger nog, op straat of in de natuur.

Zet die 5 miljoen wegwerpbekers achter elkaar en je hebt een rij van 385 km. Die afstand heb ik in juli afgelegd op een surfboard gemaakt van gebruikte wegwerpbekers, van Brussel naar Amsterdam. Met deze Mission Reuse Expedition voer ik campagne vóór herbruikbare bekers en tegen wegwerpbekers. Dit willen we allereerst bij evenementen, festivals, op straat en in grote organisaties.'

Joanne van der Leun: ‘Ik wil Merijn, Esther en Bart bedanken voor deze pilot en jullie doorzettingsvermogen. Het gaat mij enorm aan het hart om plastic te vermijden. Ik probeer zelf kopjes te geven aan de mensen die ik ontvang, want als ik niet het goede voorbeeld geef, gaat het helemaal niet gebeuren. Wat mij betreft gaan we helemaal over op deze herbruikbare beker, dus zet je handtekening onder de petitie!’

Billiecup

De eerste stap is de introductie van de Billiecup in ons JuCa. Hier kun je voor een euro een blauwe Billiecup kopen voor je koffie of thee die je aan de toonbank bestelt. Heb je je koffie op, dan kun je je Billiecup inruilen voor een schone Billie of een Billiemunt. Bij inlevering van deze munt kun je de volgende keer weer een consumptie in een schone Billiecup ontvangen. Zo blijft jouw euro in roulatie en doe je makkelijk mee met hergebruik!

Onderdeel

Pre-pilot

Streefdatum

01-11-2022 t/m 03-03-2023

Locaties

Juridisch Café

Aankoop

Billie Cup (1 euro), alleen i.c.m. consumptie

Bij inlevering

Schone beker of BillieMunt

Koffieautomaten

Buiten scope

Petitie

De prepilot betekent dat de Billiecup naast wegwerpbekers te gebruiken is. Maar het streven is natuurlijk om de wegwerpbekers helemaal uit te bannen. Bart Hemmes van het LUGO introduceerde de petitie voor het gebruik van Herbruikbare bekers op de universiteit Leiden. We roepen iedereen op de petitie te tekenen. Met jouw stem, kunnen we als studenten en medewerkers de Universiteit Leiden een stevige reden geven om helemaal over te gaan tot herbruikbare bekers.

Teken je de petitie, dan teken je voor:

• in de restaurants en cafés enkel gebruik te maken van herbruikbare bekers;
  • bij de koffieautomaten enkel gebruik te maken van herbruikbare bekers;
  • statiegeld te innen bij herbruikbare bekers;
  • wegwerpbekers volledig uit te faseren op al onze campussen;
  • bovenstaande wijzigingen uiterlijk 1 juli 2023 te bewerkstelligen.