Universiteit doet lichten uit tijdens Seeing Stars Leiden - Doe jij ook mee?

Kunstenaar Daan Roosegaarde wil in samenwerking met UNESCO en de Universiteit Leiden de sterren tevoorschijn laten komen tijdens Seeing Stars Leiden. De universiteit zal daarom op zondag 25 september van 22.00 tot 23.30 uur de verlichting in een groot deel van haar gebouwen uitzetten en vraagt Leidenaren om hetzelfde te doen.

Help mee met wetenschappelijke metingen

Samen kunnen wij in kaart brengen waar en hoeveel lichtvervuiling er is in Leiden en regio - en hoeveel lichtvervuiling we weghalen tijdens Seeing Stars Leiden. Hoe meer mensen meedoen, hoe nauwkeuriger de metingen van lichtvervuiling in Leiden. Lees er hier meer over.

Daan Roosegaarde, bedenker van het initiatief, wil hiermee het effect van lichtvervuiling duidelijk maken. Daarnaast wil hij meer saamhorigheid bereiken tijdens het sterren kijken. ‘Ik zocht naar een manier om de wereld groter te maken, om ons met elkaar te verbinden. Samen naar de sterren kijken is zo’n manier.’

Universiteit Leiden levert een belangrijke bijdrage aan deze bijzondere avond. Een groot deel van de gebouwen van de Universiteit Leiden, zoals het Academiegebouw, het Kamerlingh Onnes gebouw en het Plexus ligt namelijk in het gebied waar de lichten uit zullen gaan, waarvan de Sterrewacht het middelpunt is. De gebouwen van faculteiten die buiten de binnenstad liggen, zoals de Faculteit der Archeologie, Wiskunde en Natuurkunde en het LUMC liggen buiten dit gebied.

Hoe meer lichten er doven, hoe meer sterren er te zien zijn. Het is daarom belangrijk dat zoveel mogelijk bewoners van Leiden hun lichten uitdoen, ook buiten de projectcirkel.

Doe je ook mee? Zet de lichten uit en de sterren aan!

Bannerfoto: Dirk van Egmond

Kaart projectgebied Seeing Stars Leiden. Bron: Seeing Stars Leiden