Lintje voor emeritus hoogleraar Willem Otterspeer

Emeritus hoogleraar Willem Otterspeer heeft dinsdag 20 september een koninklijke onderscheiding gekregen uit handen van burgemeester Henri Lenferink. De universiteitshistoricus werd benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Otterspeer werd verrast met het lintje tijdens de presentatie van zijn nieuwe boek De Stad, de Dood en de Dichters. In het boek vermengt hij zijn liefde voor de universiteit en de dichtkunst met autobiografische bespiegelingen.

De historicus is sinds 1979 verbonden aan de Universiteit Leiden. In 1997 werd hij benoemd als hoogleraar Universiteitsgeschiedenis. Generaties studenten heeft hij als onderzoeker, docent en promotor geënthousiasmeerd voor de lange en roemrijke geschiedenis van de oudste universiteit van het land.

Als hoogleraar nam hij de taak op zich om een integrale geschiedschrijving van de eerste vier eeuwen van de Leidse universiteit te schrijven. Dit project werd in 2021 voltooid met de publicatie van het vierde deel van de serie Groepsportret met Dame. Daarnaast vervulde hij als universiteitshistoricus eveneens een adviserende rol richting het College van Bestuur van de Universiteit Leiden over het verleden, de identiteit en de koers van de universiteit.

Na zijn emeritaat in 2016 bleef Otterspeer nog zeer actief en publiceerde hij in 2019 Het Horzelnest, een boek over de Leidse universiteit in de Tweede Wereldoorlog. Dit jaar werkt hij aan nieuw boek over de geschiedenis van de universiteiten.

Zijn voortdurende betrokkenheid bij het Nederlandse intellectuele klimaat in het algemeen en de letteren in het bijzonder wordt duidelijk in de tal van maatschappelijke functies die hij bekleed heeft. Onder andere was hij jarenlang lid van de raad van bestuur van stichting Praemium Erasmianum, de redactie en later de redactieraad van literair tijdschrift De Gids, de raad van toezicht van het Rijksmuseum van Oudheden en bestuurslid van de raad van toezicht van het Nederlands Letterenfonds.

Foto: Marc de Haan