Europese beurs voor Birte Forstmann om atlas van diepe hersenen te maken

Diepe hersenstimulatie (DBS) is de meest veelbelovende behandeling voor bewegingsstoornissen en neuropsychiatrische aandoeningen, maar gaat gepaard met ongewenste bijwerkingen. Bijzonder hoogleraar Birte Forstmann heeft een ERC Proof of Concept Grant gekregen om een atlas te maken van de menselijke diepe hersenen om zo bijwerkingen van DBS-therapie te verminderen.

ERC proof of concept beurs

Birte Forstmann wil een atlas van het menselijk brein maken. Daarvoor vroeg ze bij de European Research Council (ERC) een ERC Proof of Concept-subsidie aan, die alleen worden verstrekt aan onderzoeksprojecten waarvan de resultaten commercieel of maatschappelijk potentieel hebben. Met de subsidie ter waarde van € 150.000 kan Forstmann onderzoeken of de ongewenste bijwerkingen het gevolg zijn van de stimulatie van andere deelgebieden dan de motorische zone binnen subcorticale kernen, de stimulatie van witte stofverbindingen of de ontregeling van de bloedstroom naar aangrenzende gebieden.

Diepe hersenstimulatie (DBS) is een procedure waarbij een micro-elektrode diep in de hersenen wordt geplaatst met als doel kleine subcorticale hersenkernen te stimuleren. Het is een van de meest succesvolle methoden om symptomen bij bepaalde ziektes te verminderen, bijv. bij patiënten met bewegingsstoornissen, zoals de ziekte van Parkinson en bij patiënten met neuropsychiatrische aandoeningen, zoals een obsessief-compulsieve stoornis. Het plaatsen van elektroden in de hersenen brengt verschillende risico's met zich mee. Suboptimale plaatsing kan vervelende bijwerkingen opleveren zoals cognitieve veranderingen (veranderingen in responsremming, aandacht, mentale snelheid) en verschuivingen in affectieve toestand (angst, hallucinaties, depressie, hypomanie en/of hyperseksualiteit).

Bron: Universiteit van Amsterdam (UVA)