In memoriam: Dr. Daniëlle A. Hamstra

Op 28 juli 2022 overleed onze gewaardeerde collega Daniëlle Hamstra na een kort ziekbed. Sinds 2010 was Daniëlle verbonden aan de sectie Klinische Psychologie, aanvankelijk als student in de research master en vervolgens als docent en promovenda.

Minder dan een jaar geleden verdedigde zij met verve en humor haar proefschrift over de effecten van ‘de pil’ op stemming en cognitieve functies. Inmiddels was zij werkzaam als clinicus. We waren nog bezig met het afronden van het laatste artikel uit haar proefschrift toen het slechte nieuws over haar ziekte iedereen overviel.

Daniëlle was geen doorsnee studente. Bij het solliciteren naar een plek in de selectieve researchmasteropleiding was ze 45 en had ze al carrières achter de rug in marketing en in het basisonderwijs. Als zij-instromer had ze, zo bleek in de eerste cursus in de master, iets in te halen ten opzichte van haar half zo oude medestudenten. Maar dat deed ze pijlsnel. Ze was gedreven, werkte hard, en had een steile leercurve. En ze was niet op haar mondje gevallen. Het was bijzonder om te zien hoe snel ze het oppakte.

Voor haar afstudeerproject werkte ze mee aan een onderzoek naar een potentieel nieuw antidepressivum. Als eerste stap keken we naar het effect van het middel op de cognitieve functies van gezonde vrijwilligers. De resultaten waren onduidelijk, omdat het effect van hormonale anticonceptie – de pil – groter was dan van het geneesmiddel. Dat hadden we niet verwacht. We hebben niet lang getreurd over het mislukte project want het leverde Daniëlle haar eerste publicatie op – over het effect van de pil op cognitie. Met als boodschap dat dit effect in het onderzoek naar cognitieve functies vaak over het hoofd wordt gezien. In een mooie serie onderzoeken heeft ze dit thema vervolgens verder uitgewerkt en is ze daarop gepromoveerd.

Daniëlle was ook geen doorsnee promovenda – voor zover die er zijn. Ze was erg goed in de werving van proefpersonen. We hebben met zijn allen geprofiteerd van haar marketing en reclame achtergrond. En ze was erg goed als docent. Tientallen bachelor- en masterstudenten zijn onder haar strenge doch rechtvaardige leiding afgestudeerd, en belangrijker nog: enthousiast gemaakt voor klinisch relevant onderzoek. Menig student is dankzij haar aan een eerste co-auteurschap op een van haar artikelen gekomen.

Haar promotieteam bewaart warme herinneringen aan de vele vergaderingen en overleggen. Ze was altijd goed voorbereid, kende haar zaakjes en was gedreven en daadkrachtig. Ze had een goed humeur, ook als dat wel eens op de proef werd gesteld. Ze kon altijd terugvallen op haar gevoel voor humor. Iedereen raakte gesteld op Daniëlle.

De afgelopen jaren heeft ze zich tijdens de afronding van haar proefschrift bekwaamd als clinicus. Een tweede carrière als psycholoog, scientist-practitioner, was een late roeping maar ze heeft het waargemaakt. Ze bleef gepassioneerd over het onderwerp van haar proefschrift en had een missie om onderzoekers en clinici bewust te maken van de invloed van pilgebruik. Ook daar wist ze haar marketing en docentvaardigheden goed in te zetten. Helaas is hier veel te vroeg een eind aan gekomen, ze had nog meer in haar mars.

Het nieuws van haar ziekte kwam als een donderslag bij heldere hemel. Bij haar voormalige collega’s is het hard aangekomen. We kunnen alleen maar proberen een voorstelling te maken hoe hard het moet zijn aangekomen bij haar echtgenoot André, hun twee jongvolwassen kinderen en haar familie. Wij zullen Daniëlle herinneren als een fijne, energieke, vakkundige en betrokken collega.

Willem van der Does
Namens de sectie Klinische Psychologie