‘Zo kunnen we de serieuze sector en de lollige sector met elkaar verbinden.’

Twee masterstudenten maakten een spel over infectieziektes, nét voordat de coronapandemie uitbrak. ‘Het is heel lullig om te zeggen, maar dit is wel een geluk bij een ongeluk geweest’, geeft Rafael Jezior toe in het NRC.

Rafael Jezior en Dennis de Beeld zijn beide masterstudenten Life Science & Technology en ontwikkelden samen het bordspel ImmunoWars. ‘We hebben in totaal rond de zesduizend uur aan het spel besteed met z’n tweeën’, aldus De Beeld. ‘We houden allebei van gamen en tijdens een biertje bedachten we dat we een spel wilden spelen dat te maken had met onze studie, waarin immuunsystemen tegen infectieziekten strijden.’

Van wetenschappelijke publicatie naar groot publiek

ImmunoWars is bedoeld om de spelers te leren welke ziektes er bestaan, en wat er aan deze ziektes gedaan kan worden. Jezior: ‘De meeste mensen zijn totaal niet op de hoogte van wat er überhaupt gebeurt en wat de nieuwste ontwikkelingen zijn. De kennis is ontoegankelijk; wetenschappelijke publicaties zijn onleesbaar voor een gemiddeld persoon. Wij willen het spelenderwijs, op een dynamische manier aanbieden voor een groot publiek.

Lees het volledige interview met Jezior en De Beeld in de NRC (€)