Staatgeheimen en supercomputers: Ronald Cramer over de werking en toekomst van cryptografie

Chatten, internetbankieren of onderzoeksdata delen: cryptografie zorgt ervoor dat wij veilig kunnen interetten. Ook in oorlogen is het belangrijk dat informatie niet in verkeerde handen valt. Maar hoe lang zijn onze geheimen nog veilig? Hoogleraar Cryptologie Ronald Cramer vertelt over de gevaren en uitdagingen van cryptografie in podcast De Strateeg.

Uit handen van de vijand

Door berichten wiskundig te versleutelen zorgt cryptografie ervoor dat alleen de juiste ogen en oren toegang krijgen tot gedeelde informatie. Hier maken ook inlichtingendiensten en krijgsmachten gebruik van. Die willen immers niet dat cruciale informatie in de handen van de vijand valt.

Supercomputers: vloek of zegen?

Door nieuwe technologieën wordt cryptografie steeds uitgebreider en nog belangrijker. En hoewel het aan de ene kant mooi is dat cryptografie zich zo hard ontwikkelt, maken die nieuwe technologieën ons ook kwetsbaar. Want de manier waarop we nu onze data versleutelen, is in de toekomst misschien wel achterhaald. Zeker met de komst van quantum- of supercomputers.

Gevoelige informatie ontsleutelen

‘De huidige algoritmes die we gebruiken zijn niet bestand tegen die supercomputers,’ legt Cramer uit. ‘Als je versleutelde data nu opslaat op een server, kun je die over tien jaar dus wellicht wel ontsleutelen. Niet alle informatie is dan nog relevant, maar berichten over bijvoorbeeld informanten kunnen nog steeds gevoelig zijn. En dan hebben we een gigantisch probleem. Dat is de reden dat we nu moeten handelen.’

Luister de podcasts

Hoe we dat het beste kunnen doen volgens Cramer? Luister hier de hele aflevering van De Strateeg – Hoe lang zijn onze staatsgeheimen nog veilig?

In een tweede aflevering van De Strateeg beantwoordt Cramer vragen van luisteraars. Luister hier de hele aflevering – Strategische vragen | Wat is het verschil tussen encryptie bij inlichtingendiensten en Whatsapp?