‘Ook planteneters, insecteneters en alleseters krijgen plastic binnen’

Onderzoek van milieubiologen aan de Universiteit van Sussex laat zien dat ook kleine zoogdieren plastic binnenkrijgen. Hoogleraar milieutoxicologie en biodiversiteit Willie Peijnenburg zegt in Kijk Magazine dat dit schreeuwt om vervolgonderzoek.

De Britse onderzoekers richtten zich op kleine zoogdieren, lichter dan een kilogram. De uitwerpselen van zeven soorten, waaronder konijnen en egels, gingen onder de microscoop. Daaruit bleek dat 16,5% van de onderzochte monsters plasticdeeltjes bevatten. Dat betekent dat ook planteneters, insecteneters en alleseters plastic binnenkrijgen.

Peijnenburg vindt het resultaat van groot belang. ‘Het laat maar weer zien dat plastic overal is, zelfs in egels.’ Dit schreeuwt dan ook om vervolgonderzoek, zegt hij. ‘De grote vraag is hoe het plastic in de beesten terechtkomt en of ze daar ook last van hebben’

Meer weten?

Lees het volledige artikel op de website van Kijk Magazine.