Geneeskundestudent LUMC wint nationale prijs voor beste wetenschapsstage en onderzoek

LUMC'er Laura Warmerdam is uitgeroepen tot de meest excellente geneeskundestudent van Nederland. Eerder deze maand ontving ze de Stichting Professor Chris Gips-prijs voor haar wetenschapsstage en onderzoek. De studentenprijs werd dit jaar uitgereikt in het Academiegebouw in Leiden.

Warmerdam studeert sinds 2017 Geneeskunde in Leiden. In 2020 behaalde ze haar bachelor en momenteel is ze bezig met haar master. Afgelopen jaar heeft ze een wetenschapsstage gelopen bij de afdeling Neonatologie in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Als onderdeel van de stage deed ze onder begeleiding van dr. Sylke Steggerda en prof. dr. Linda de Vries onderzoek naar het effect van dexamethason op de groei van de kleine hersenen bij prematuur geboren kinderen.

Baby’s die te vroeg geboren worden kampen vaak met chronische longproblemen. Om deze problemen in een vroeg stadium tegen te gaan, krijgen veel prematuur geboren kinderen een behandeling met corticosteroïden, zoals dexamethason of hydrocortison. Deze middelen kunnen echter ongewilde neveneffecten opleveren. In haar onderzoek concludeert Warmerdam dat de kleine hersenen van baby’s die een behandeling krijgen met dexamethason kleiner zijn dan bij prematuren die geen behandeling met corticosteroïden hebben gehad. 'Het is een prachtig uitgevoerd onderzoek met een uiterst relevante uitkomst', luidt het oordeel van de jury.

Professor Chris Gips Fonds

Het Professor Chris Gips Fonds heeft als doel om geneeskundestudenten te stimuleren in hun (klinisch-) wetenschappelijke carrière. Jaarlijks reikt de stichting een prijs uit voor de geneeskundestudent met het beste wetenschappelijk onderzoek in Nederland. Alle medische faculteiten dragen hiervoor ieder jaar een student aan. De jury die tot het eindoordeel komt bestaat altijd uit internationaal gerenommeerde wetenschappers. Dit jaar waren dat prof. dr. Anna Akhmanova, prof. dr. Robin Peeters en prof. dr. Paul Quax.

Duurzaamheid

Het winnen van de prijs is een mooie opsteker voor Warmerdam. 'De nominatie zag ik eigenlijk al als prijs. Ik had totaal niet verwacht dat ik zou winnen, dat was echt een complete verrassing', vertelt ze. De jury was naast het onderzoek ook goed te spreken over de ontwikkeling van Warmerdam naast haar studie. 'In mijn vrije tijd besteed ik veel aandacht aan het thema duurzaamheid. Zo ben ik actief binnen de Groene Zorg Alliantie. Binnen dit platform werken we samen met green teams en zorgcommissies om de zorg in Nederland te verduurzamen. Dat vond de jury erg bijzonder.'

Ondanks het winnen van de prijs weet Warmerdam nog niet of haar toekomst ligt binnen de neonatale neurologie. 'Het is een super interessant vakgebied. Alleen heb ik vanwege alle coronamaatregelen mijn gehele wetenschapsstage vanuit huis moeten doen. Ik heb ook nog een heel aantal coschappen te gaan, waardoor ik mij nog niet heel breed heb kunnen oriënteren. Met mijn aankomende coschappen – binnenkort ook bij de Neonatale Intensive Care Unit - hoop ik erachter te komen wat voor een arts ik in de toekomst wil worden.'