Een viering van licht, vrede en de nachtelijke hemel

De Internationale Dag van het Licht (IDL) viert de alomtegenwoordige rol van licht in ons leven. Van Argentinië tot Zuid-Afrika, Japan en Pakistan, op 16 mei hebben op alle continenten verschillende evenementen plaatsgevonden. De dag is een focuspunt voor mensen over de hele wereld om zich te verbinden met het belang van licht voor wetenschap, technologie, culturele en sociale ontwikkeling.

In Nederland is de Universiteit Leiden betrokken bij verschillende activiteiten om het licht en de talloze toepassingen ervan te vieren. Op de dag zelf hebben Leidse onderzoekers de vele toepassingen van licht voor de moderne astronomie verkend tijdens 'Spectaculaire Spectra', een informele bijeenkomst in Brasserie het Park.

Niet alleen op 16 mei

Maar de activiteiten blijven niet beperkt tot alleen 16 mei. Ze bereikten een hoogtepunt op die datum, maar vinden verder nog het hele jaar door plaats. Later in september zal bijvoorbeeld Seeing Stars de lichten in de binnenstad doven, zodat Leidenaren en bezoekers omhoog kunnen kijken en zich kunnen verwonderen over de nachtelijke hemel.

'Het idee van een internationale dag is daardoor heel natuurlijk ontstaan'

En ook op dit moment staat de Internationale Dag van het Licht op de agenda met expositie 'Kiek! De nachthemel door een Leidse lens', die te bezoeken is in de BplusC Stevenshof. 'De tentoonstelling is ontwikkeld om Leidenaren en bezoekers te laten zien dat astronomie dichterbij en toegankelijker is dan ze denken. Het geeft hen de kans om via wetenschap en kunst in contact te komen met mede-Leidenaren, en we zijn er erg trots op dat we hier een drijvende kracht achter zijn,' zegt Sanne van Gammeren, Education and Community Engagement Manager bij de Sterrewacht Leiden.

Een succesvolle onderneming

De Internationale Dag van het Licht bouwt voort op het momentum van het Internationaal Jaar van het Licht in 2015, toen meer dan 13.000 activiteiten plaatsvonden in 147 landen en meer dan 100 miljoen mensen werden bereikt.

'Dat was echt een uitzonderlijk wetenschappelijk jaar voor UNESCO en alle anderen, daarom wilden we dat consortium bij elkaar houden. Het idee van een internationale dag is daardoor heel natuurlijk ontstaan,' zegt Joe Niemela, senior wetenschapper bij het Abdus Salam International Centre for Theoretical Physics, Triëst (ICTP) en medevoorzitter van de IDL 2022 stuurgroep.

Tijdens de vijfde editie in 2022 vierde de IDL licht als een metafoor voor vrede. 'Vrede lijkt het meest urgent op dit moment, vanuit verschillende invalshoeken in ons leven. Zeker als je kijkt naar wat er gebeurt, niet alleen tussen Oekraïne en Rusland, maar ook in andere delen van de wereld, zoals Syrië, Jemen, Myanmar en zo veel andere plaatsen,' voegt Niemela eraan toe.

Foto: Baoli Gong | SPIE - IDL 2021 Photo Contest

De Internationale Dag van het Licht wordt beheerd vanuit het International Basic Science Programme (IBSP) van UNESCO door een stuurcomité waarin vertegenwoordigers van een breed scala aan internationale partners zitting hebben. Het communicatieknooppunt van IDL 2022 opereert vanuit de Astronomy and Society Group, Universiteit Leiden. Ga voor meer informatie naar lightday.org.