Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) benoemt nieuwe directeur

Per 1 juni begint Ranti Tjan als nieuwe directeur van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij zal waarnemend directeur Henk van der Meulen opvolgen, die nog aanblijft als directeur van het Koninklijke Conservatorium en Voorzitter van het College van Bestuur.

Ranti Tjan (1964) is sinds 2010 directeur van het Europees Keramisch Werkcentrum in Oisterwijk. Bij de Universiteit van Amsterdam studeerde hij achtereenvolgens Politieke Wetenschappen en Kunstgeschiedenis.

Het EKWC staat bekend om de tientallen kunstenaars en ontwerpers uit binnen- en buitenland die in een goed geoutilleerde omgeving zichzelf kunnen verrijken met keramiek. Tjan heeft het EKWC internationaal gepositioneerd als beste residency ter wereld en is veelgevraagd curator, jurylid en consultant in Zuid-Korea, Japan, China, Taiwan en Engeland.

Tjan zal als verbindend leider koers geven aan de ingezette transitie van de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten. Onder zijn leiding wordt verder gewerkt aan de onderwijsvisie en -programma’s, het leer- en werkklimaat, inclusiviteit en de organisatie.

ACPA kijkt uit naar de samenwerking met Ranti Tjan!