Astrofotografie voor beginnelingen

Afgelopen week was de opening van Kiek! De nachthemel door een Leidse lens. De tentoonstelling die opgesteld staat in een bibliotheek in de Stevenshof laat zien hoe astrofotografen het heelal in beeld brengen vanuit hun achtertuin. Dat hoeft niet moeilijk te zijn: met alleen een mobieltje kom je al heel ver.

In de BplusC Bibliotheek Stevenshof zijn er tijdelijk naast boeken ook bijzondere astronomische kiekjes te bewonderen. Astrofotografie draait om het in beeld brengen van de sterrenhemel en de objecten daarin. Dat kan leiden tot prachtige plaatjes die de nieuwsgierigheid prikkelen en de ogen strelen. Als het niet te bewolkt is natuurlijk.

Lange sluitertijden voor kleine sterren

Bezoekers konden tijdens de opening meedoen aan een workshop astrofotografie in een notendop. Leidse sterrenkudestudent Bowen Cameron legt het principe uit: ‘Omdat sterren zo klein zijn, moeten we onze camera’s zo gevoelig mogelijk afstellen. Dat kunnen we doen door de lichtgevoeligheid, of ISO, zo hoog mogelijk in te stellen. En ook de sluitertijd, de periode waarin de foto genomen wordt, zo lang mogelijk te maken.’

Natuurlijk is daar een app voor

Doorgewinterde astrofotografen gebruiken hier normaal camera’s voor met dure lenzen en speciale statieven die meedraaien met de aarde. Ook Bowen denkt liever niet na over hoeveel geld hij al in zijn apparatuur heeft gestoken. Maar voor deze workshop is je mobiele camera voldoende. Met veel nieuwe mobieltjes kan je al handmatig de ISO en sluitertijd aanpassen. ‘Voor andere mobieltjes moet je even op zoek in de appstore naar een camera-app waarmee je dat kan doen’, stelt Bowen.

Niet bewegen

Ondanks dat het in de weken ervoor erg zonnig en helder was boven Leiden, moeten bezoekers het op de openingsavond stellen met een bewolkte hemel. Daarom wordt het principe van astrofotografie gedemonstreerd met behulp van een zaklamp. Bowen: ‘Door de lange sluitertijd van de camera’s kunnen we met een zaklamp lijnen tekenen in het donker. Je moet er wel op letten dat de camera niet beweegt, dus gebruik een statief of zet je mobiel ergens tegenaan.’

Een andere manier van fotograferen

Na wat gerommel met de camera-instellingen van hun mobiel lukt het de meeste bezoekers om mooie plaatjes te schieten. Er worden lichttekeningen gemaakt in de duisternis, of geestachtige foto’s van gezichten. ‘Ik heb er nooit over nagedacht om mijn mobiele camera op deze manier te gebruiken’, aldus een van de deelnemers. Zo ontstaat er weer een lichting kersverse astrofotografen, fabrikanten van bewegende statieven kunnen in hun handen knijpen.

De tentoonstelling Kiek! De nachthemel door een Leidse lens is nog tot 31 mei te bezoeken in BplusC Bibliotheek Stevenshof.