Aandacht voor geluid bij de inrichting openbare stedelijke ruimtes

Marcel Cobussen schreef in tijdschrift Geluid een artikel over het rapport  'Hoor de Hofbogen. Een onderzoek naar de geluidsbeleving', de problemen waar auditieve onderzoekers en geluidsontwerpers tegenaan lopen en mogelijke oplossingen.

In oktober vorig jaar verscheen, naar aanleiding van een onderzoek naar een auditief herontwerp van de Hofbogen, het rapport 'Hoor de Hofbogen. Een onderzoek naar de geluidsbeleving', geschreven door Marcel Cobussen en Michiel Huijsman.

Een bijzonder rapport want met soundscapes en geluidsopnames van Huijsman en Cobussen werd een indruk gegeven hoe bepaalde delen nu klinken en hoe ze in de toekomst zouden kunnen klinken. Auditieve schetsen dus.

In het magazine Geluid (editie maart, Uitgever Wolters-Kluwe) schreef Marcel Cobussen een artikel waarbij hij dit rapport toelicht maar ook de problemen bespreekt waar auditieve onderzoekers en geluidsontwerpers tegenaan lopen. Hij biedt een drietal mogelijke oplossingen die ervoor kunnen zorgen dat geluid een meer gewichtige rol krijgt bij het (her)ontwerpen van openbare stedelijke ruimtes.

Lees het hele artikel hier.