Van fysieke colleges tot foutloos afstuderen: ons jaar op social media

Misschien was coronajaar 2021 al iets minder onwennig dan het jaar ervoor, maar toch drukte het virus opnieuw een stempel op het universitaire leven en dat van onze studenten en medewerkers. Gelukkig was er dit jaar ook ruimte voor wetenschap, voor hoog bezoek en fysieke colleges. Ook op onze social media ging het niet meer alleen over corona. Hieronder een aantal hoogtepunten verzameld. Op naar een mooi 2022!

Eerste vrouwelijke voorzitter en rector magnificus

2021 begon met een bijzondere dies natalis. Voor het eerst in de geschiedenis van de Universiteit Leiden werden er vrouwen benoemd in de functies van voorzitter van het College van Bestuur en rector magnificus, respectievelijk Annetje Ottow en Hester Bijl. Carel Stolker nam afscheid van de universiteit.

Winter Wonderland

De bestuurswissel vond plaats in een ijskoude maar ook sneeuwwitte stad. Leiden wat ben je mooi, zeker als Winter Wonderland!

Love is in the air

Ondanks alle mooie berichten die we stuurden over baanbrekend onderzoek en innovatief onderwijs, is er maar één ding echt belangrijk: de liefde. Thirza en Dana vonden die liefde (met een Leids tintje) bij elkaar en deelden hun boodschap op Valentijnsdag.

Briefscanner

Voor het eerst lukte het een onderzoeksteam om een eeuwenoude brief te lezen, zonder het zegel te verbreken en zo waardevol fysiek bewijsmateriaal te behouden. Dat gebeurde met behulp van een geavanceerde scantechniek en een algoritme dat de onderzoekers vier jaar kostte om te bouwen.

Janssen-vaccin

Natuurlijk bleef corona een terugkerend onderwerp op onze social mediakanalen, soms in positieve zin. Hoe je het ook wendt of keert: 2021 werd het jaar van de coronavaccins, waaronder het vaccin van Janssen. Leidse onderzoekers leverden een aanzienlijk bijdrage aan de ontwikkeling van dat vaccin en daar maakten wij een animatie over.

De stijgende vaccinatiegraad in Nederland zorgde er mede voor dat studenten na de zomervakantie voor het eerst in lange tijd weer een fysiek college konden volgen. 'Een beetje spannend maar het plezier overheerst.'

Coming out

Op 11 oktober wapperde de regenboogvlag aan onze universiteitsgebouwen. Bram Kerhoffs, masterstudent Arbeidsrecht, deelde op deze Coming Out Day zijn eigen ervaringen op Instagram.

10 voor Sterrenkundestudent

Je master halen is al een prestatie van formaat. Maar als je dat dan ook nog eens doet met een tien voor je onderzoek naar chaotische zwarte gaten, dan valt dat ook mensen buiten de universiteit op. Masterstudent Arend Moerman deed het en haalde daarmee onder andere het nieuws bij Radio 1 en de NOS.

Hoog bezoek

Voorafgaand aan de klimaattop in Glasgow bracht de Canadese premier Justin Trudeau een bezoek aan Nederland. Samen met collega Mark Rutte beantwoordde hij vragen van onze studenten op de campus in Den Haag.

2022 gaat ongetwijfeld meer mooie verhalen op onze social kanalen opleveren. Volg ons daarom op Facebook, Twitter, Instagram en TikTok. Iedereen een mooi nieuw jaar gewenst!

Hoofdfoto: Pixabay.com / MarieXMartin