Universiteit Leiden

nl en

Basisschoolkinderen op bezoek in de Hortus voor bijzonder project

Vorige week donderdag kwamen leerlingen van een Leidse basisschool voor het project ‘Move je buurt’ op bezoek in de Hortus Botanicus. Bij dit project werken studenten op unieke wijze samen met basisschoolleerlingen: ‘De kinderen komen met ideeën en wij laten zien wat mogelijk is.’

De studenten – zes in totaal – waren het project van Stichting Move op het spoor gekomen via het Honours College van de Faculteit Sociale Wetenschappen, waar het werd aangeboden als maatschappelijke stage. Gedurende vier tot zes maanden werken ze nu samen met kinderen uit groep 7 van de Leidse basisschool Lucas van Leyden, aan een actie omtrent het thema Nature & Environment.

De studenten helpen als projectleiders de ideeën van de leerlingen te realiseren. Deze klas wil bijdragen aan een schonere buurt en werkt daarom toe naar een afvalopruimactie en een zelfgemaakte voorstelling over de natuur en hun leefomgeving.

Wat is Stichting Move?

Stichting Move zet zich in voor kinderen van 10 tot 16 jaar die minder kansen krijgen dan hun leeftijdsgenoten. De stichting heeft op verschillende plekken in het land projecten opgezet. Daarin leren kinderen dat ze een waardevolle positie in de samenleving kunnen innemen, en ontdekken ze hun talenten.

In Leiden werkt Move samen met welzijnsorganisatie SOL. Meer informatie is te vinden op de websites van Stichting Move en het SOL Netwerk

Kennismaken met studenten

De vierde van de in totaal zeven bijeenkomsten is het uitstapje naar de Hortus, bedoeld om leerlingen een inkijkje te geven in de universitaire wereld en ze te inspireren later zelf te studeren. Het programma begint met een praatje van Sangar Paykhar, coach bij het Honours College. Hij vertelt wat wetenschap is en hoe het is om te studeren en te werken op de universiteit.

Daarna is het tijd voor de speurtocht. Nieuwgierig gaan de kinderen in kleine groepjes onder begeleiding van de studenten uiteen. Stijn (10) omschrijft de middag als leuk en leerzaam. Hij vindt het ook interessant om kennis te maken met de universiteit: ‘Ik fiets vaak langs een studentenhuis en dan ben ik benieuwd hoe die wereld is. Studenten zijn veel groter dan ik, maar grotere mensen zijn hetzelfde. Dat weet ik nu, omdat ik met ze samenwerk.’

Stijn vertelt dat hij de studenten beter heeft leren kennen: ‘Vandaag was actiever dan de middagen in ons klaslokaal. En als je samen iets doet, leer je elkaar beter kennen dan als je zit te overleggen.’

Internationaal en meertalig

Nadat de kinderen een certificaat hebben ontvangen en de studenten gedag hebben gezegd, wandelen ze terug naar school. Honoursstudenten Gloria en Peipang zijn tevreden met hoe de middag is verlopen. Gloria merkt dat de leerlingen echt open staan voor interactie: ‘In het begin was de taalbarrière met ons als internationale studenten lastig, maar ze zijn vooral blij dat ik Nederlands probeer te praten. En de kinderen zijn heel nieuwsgierig naar onze achtergrond, nationaliteit en hoe onderwijs in ons geboorteland is.’

Veel van de groep 7-leerlingen zijn zelf ook meertalig. Peipang vertelt hoe dit naar voren kwam bij het maken van borden die in de buurt worden opgehangen om bewustzijn te creëren voor de natuur en de eigen leefomgeving: ‘Eén jongen vroeg of iedereen die een buitenlandse taal sprak iets wilde schrijven op zijn bord en er waren wel negen of tien talen waarin ‘afval’ werd opgeschreven. Die creativiteit is mooi om te zien.’

Als beloning voor hun inspanningen kregen de kinderen een certificaat mee naar huis.

Unieke samenwerking

Gloria en Peipang zijn enthousiast over het project en de samenwerking met de leerlingen: ‘Je merkt niet vaak dat mensen zich op hetzelfde level als kinderen begeven en écht proberen te begrijpen wat ze zeggen, zoals wij bij dit project doen.’

Peipang zou het Move je buurt-project graag introduceren bij haar eigen basisschool of middelbare school in China: ‘Ik wist toen niet wat de universiteit was en wat studeren inhoudt. Dit project is een goede ervaring om te ontdekken hoe het universiteitsleven eruit ziet. Ik denk dat dat leerlingen meer motiveert dan een docent die zegt: leer hard, zodat je goede cijfers haalt en later naar de universiteit kan. Ik wou dat ik zelf zoiets had mogen meemaken.’

Tekst: Femke van de Griendt
Foto’s: Eline Hietbrink (Stichting Move) & Wessel van Dam

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.