De Leidse Salon: Het nieuwe muziekpodium in Leiden

In de zalen van het Weeshuis aan de Hooglandse Kerkgracht 17a in Leiden, start Stichting Utopa in januari 2022 een nieuw podium voor kamermuziek.

De Leidse Salon programmeert thematische concerten met een accent op de combinatie van klank en taal. Er worden niet-alledaagse concerten op topniveau uitgevoerd door beroemde musici die hun sporen hebben verdiend, maar ook door aanstormend jong talent.

De concerten worden uitgevoerd in de mooiste zaal van het geheel gerestaureerde weeshuis. De intieme Leithenzaal biedt plaats aan maximaal 100 bezoekers. Na de concerten is er gelegenheid wat na te praten en van gedachten te wisselen met de uitvoerende kunstenaars.

Thema’s seizoen 2022

De concerten zijn voor het eerste seizoen samengesteld binnen de volgende thema’s: Klankenliefde, De nacht, Dichters en muziek, Vogels, Dada, Beeldende kunst in de muziek, New York, Muziek zonder tijd en zonder einde of begin, en De dood. Kijk hier voor het volledige programma voor 2022. Studenten betalen slechts 10 euro voor een toegangskaartje.

Klankenliefde

Onlangs publiceerde Loek Dijkman, de oprichter van de stichting Utopa en initiatiefnemer van de Leidse Salon, het boek Klankenliefde, verhalen over liefde en muziek. In het boek zijn 16 non-fictieverhalen opgenomen die met liefde en muziek te maken hebben. Het Klankenliefde’ concert op donderdag 13 januari is de start van de Leidse Salon, met de laatste werken van Schubert en Beethoven uitgevoerd door Quatuor Danel en Camiel Boomsma. De concerten in deze serie bevatten composities die in de verhalen van het boek Klankenliefde voorkomen.