Onderzoek: veel interesse voor universitaire lerarenopleiding in Den Haag

Den Haag kampt, net als andere grote steden, met een fors lerarentekort. Mogelijk kan een nieuwe, universitaire lerarenopleiding bijdragen aan een oplossing. Uit onderzoek blijkt dat veel vwo’ers geïnteresseerd zijn in deze optie.

Het onderzoek (uitgevoerd door de Faculteit Sociale Wetenschappen) is verricht onder bijna 1.500 vwo-scholieren uit de bovenbouw. Van deze scholieren toonden bijna 290 jongeren sterke interesse in een dergelijke opleiding. Ruim een derde van de ondervraagden geeft aan deze mogelijke academische lerarenopleiding aantrekkelijker te vinden dan een reguliere lerarenopleiding.

In samenwerking met Hogescholen in de regio onderzoekt de Universiteit Leiden of het mogelijk is zo’n universitaire lerarenopleiding in Den Haag te realiseren. Afgestudeerden van deze opleiding zouden bevoegd moeten zijn om les te geven in het basisonderwijs én in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Bovendien is er in de opleiding speciale aandacht voor grootstedelijke thematiek en het bevorderen van kansengelijkheid in onderwijs.

Meer informatie in het nieuwsbericht van de gemeente Den Haag.